1. Utrecht is een aantrekkelijke, verkeersveilige en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is
1.2 Het mobiliteits- en parkeergedrag dragen bij aan een aantrekkelijke stad
Wat willen we bereiken?
E1.2.1 Afname van het aantal buiten een fietsparkeervoorziening gestalde fietsen
We willen een aantrekkelijke binnenstad waar veel functies een plek moeten krijgen. Fietsen die buiten de fietsparkeervoorzieningen op straat worden gestald kunnen leiden tot afbreuk van de toegankelijkheid van de openbare ruimte. Met name de effecten op de doorstroming voor de voetganger en mensen met een beperking zijn ongewenst.
E1.2.2 Meer autoparkeren op afstand en inpandig
De openbare ruimte is een schaars goed. Door parkeren goed te reguleren willen we in de openbare ruimte behalve aan mobiliteit ook zoveel mogelijk ruimte bieden aan spelen, verblijven, groen, lopen en fietsen. Daar waar de druk op de openbare ruimte groot is, dringen we het parkeren op straat terug en stimuleren we het parkeren in garages en parkeren op afstand.
E1.2.3 Gebruikers nemen de gewenste routes / Afname gebiedsvreemd verkeer
We streven naar een daling van het autoverkeer dat geen directe bestemming (gebiedsvreemd verkeer) heeft in het aanliggende gebied van de invalwegen vanaf de Ring en stedelijke verbindingswegen. We willen daarom dat inwoners en bezoekers zo veel mogelijk de gewenste autoroutes nemen in en rondom de stad. Dit meten we met behulp van floating car data. Op basis daarvan zien we welk percentage verkeer er op de invalswegen vanaf de Ring en op de stedelijke verbindingswegen rijdt zonder dat zij een bestemming hebben in het aanliggende gebied.
Effect-indicatoren
Nul- meting
Reali- satie 2019
Doel- stelling 2020
Doel- stelling 2021
Doel- stelling 2022
Doel- stelling 2023
Details
Aantal fietsen dat buiten een fietsparkeervoorziening staat in binnenstad
Het betreft het gemiddeld aantal fietsen dat op straat buiten een klem/rek/andere voorziening gestald staat in de binnenstad op 14 meetmomenten in juni en november van een jaar.
Analyse
De stad groeit door. We willen de groei van de mobiliteit opvangen met gezonde, ruimte-efficiënte vervoermiddelen, waaronder de fiets. Het aantal gestalde fietsen zal eveneens groeien. Hierbij streven we ernaar dat het aantal buiten een klem/rek/andere voorziening gestalde fietsen niet toeneemt.
Aantal fietsen dat buiten een fietsparkeervoorziening staat in stationsgebied
1.600 (2018)
-
1.600
1.600
1.600
1600
Bron
Fietsparkeer drukmetingen gemeente Utrecht
Oorsprong
Voorjaarsnota 2019
Toelichting
Het betreft het gemiddeld aantal fietsen dat op straat buiten een klem/rek/andere voorziening gestald staat in het stationsgebied op 14 meetmomenten in juni en november van een jaar.
Analyse
De stad groeit door. We willen de groei van de mobiliteit opvangen met gezonde, ruimte-efficiënte vervoermiddelen, waaronder de fiets. Het aantal gestalde fietsen zal eveneens groeien. Hierbij streven we ernaar dat het aantal buiten een klem/rek/andere voorziening gestalde fietsen niet toeneemt.
Met het openen van het tweede deel van de Stationspleinstalling is de stallingscapaciteit in de openbare ruimte teruggebracht. We constateren dat het aantal fietsen buiten de voorzieningen toeneemt, kennelijk wil niet iedereen zijn fiets in de Stationspleinstalling plaatsen. Deels zijn dit kort-bezoekers van het winkelgebied, deels zijn dit langparkeerders die niet willen betalen als zij hun fiets langer dan 24 uur in de bewaakte fietsenstalling zetten.
Aantal fietsen dat in een fietsvoorziening staat in de binnenstad
4.300 (2018)
-
4.900
5.300
5.700
6.100
Bron
Fietsparkeer drukmetingen gemeente Utrecht
Oorsprong
Voorjaarsnota 2019
Toelichting
Het betreft het gemiddeld aantal fietsen dat in een fietsenstalling of een klem/rek/andere voorziening op straat gestald staat in de binnenstad op 14 meetmomenten in juni en november van een jaar
Analyse
Het streven is dat de groei van het aantal gestalde fietsen wordt opgevangen in stallingen en rekken/klemmen. Met de komst van de stalling Neude (2020), House Modernes (2021) en toevoegingen op straat (2020) voegen we immers capaciteit toe. In de binnenstad streven we naar een toename van 400 in een stalling/rek/klem gestalde fietsen per jaar.
Als gevolg van het tijdelijk verwijderen van rekken vanwege werkzaamheden in 2019 is de toename van het aantal in een voorziening gestalde fietsen nog niet zichtbaar.
Aantal fietsen dat in een fietsvoorziening staat in stationsgebied
14.800 (2018)
-
16.700
17.300
18.600
19.800
Bron
Fietsparkeer drukmetingen gemeente Utrecht
Oorsprong
Voorjaarsnota 2019
Toelichting
Het betreft het gemiddeld aantal fietsen dat in een fietsenstalling of een klem/rek/andere voorziening op straat gestald staat in het stationsgebied op 14 meetmomenten in juni en november van een jaar.
Analyse
Het streven is dat de groei van het aantal gestalde fietsen wordt opgevangen in stallingen en rekken/klemmen. Met de uitbreiding van de stationspleinstalling voegen we capaciteit toe. Het aantal rekken op Smakkelaarsveld en Moreelsepark neemt af.
In de afgelopen jaren zagen we een groei van 2 tot 4% van het treingebruik en een bijbehorende groei van het aantal fietsen bij Utrecht Centraal. De groei van het aantal fietsen in stallingen naar 15.900 in 2019 past hier bij. Voor 2020 en verder zal de corona-pandemie een belangrijke invloed hebben. Vanwege deze onzekerheid is vooralsnog een trendmatige verhoging van de doelstelling toegepast. De verwachting is dat de bezetting van de rekken en stallingen met 2% per jaar groeit.
Aantal verkochte P+R combikaarten
179.951 (2016)
-
219.000
260.000
270.000
280.000
Bron
Gemeente Utrecht
Oorsprong
Voorjaarsnota 2019
Toelichting
Het betreft het totaal aantal verkochte P+R combikaarten in een kalenderjaar in P+R Westraven, P+R Papendorp, P+R Leidsche Rijn en P+R De Uithof.
Analyse
Het aantal verkochte P+R combikaarten is afgelopen jaren verder gegroeid. We verwachten dat deze groei door zet.
In de nieuwe parkeervisie, die voor of in het eerste kwartaal van 2021 naar de raad gaat, nemen we (nieuwe) ambities en doelstellingen op voor het gebruik van de P&R. In de rapportage zetten we ook indicatoren en cijfers per P&R-locatie.
Percentage huishoudens dat gebruik maakt van een deelauto
5% 2016
-
9%
11%
13%
15%
Bron
Inwoners enquête, gemeente Utrecht
Oorsprong
Voorjaarsnota 2019
Toelichting
Het aandeel inwoners van de gemeente Utrecht dat op de vraag “Heeft u of iemand in uw huishouden in de afgelopen 12 maanden gebruik gemaakt van een deelauto?” antwoordt; ‘ja, via een org. (bv Greenwheels)’ of ‘ja, via part. autodelen (bv MyWheels)'.
Analyse
We streven naar een verdere toename en stimuleren deelmobiliteit. De doelstellingen voor 2021 en 2022 worden verhoogd omdat het percentage huishoudens dat gebruik maakt van een deelauto de afgelopen jaren sterker is gegroeid dan in voorgaande jaren werd verwacht. Daarnaast zijn de verwachtingen van projecten gerelateerd aan autodelen beter verwerkt in de nieuwe doelstellingen.
Huishoudens die een auto op informele wijze delen met bijvoorbeeld familie of buren tellen niet mee.
Gemiddeld aandeel gebiedsvreemd verkeer op de invalsroutes
32% (2017)
-
29%
28%
27%
26%
Bron
Gemeente Utrecht
Oorsprong
Voorjaarsnota 2019
Toelichting
Op basis van floating car data van Be-Mobile (gegevens van navigatiesystemen en apps die via gps de locatie volgen van voertuigen) is in beeld welk deel van het verkeer over de invalsweg rijdt zonder een bestemming in het aanliggende gebied.
Analyse
Onder gebiedsvreemd verkeer verstaan we personenauto’s die over een weg rijden zonder een bestemming te hebben in het aanliggende gebied van die weg. We streven naar een afname van de hoeveelheid gebiedsvreemd verkeer. Omdat dit nieuwe indicatoren zijn, is de omvang van de afname lastig in te schatten. We streven naar een afname van 1% per jaar. Deze indicator geeft aan hoeveel procent gebiedsvreemd verkeer er gemiddeld rijdt op de volgende invalsroutes: M.L. Kinglaan, Europalaan, Waterlinieweg, A28 (deel ten westen van de A27), Biltse Rading, Darwindreef, Moldaudreef, Einsteindreef, Franciscusdreef, Amsterdamsestraatweg en Vleutensebaan.
Gemiddeld aandeel gebiedsvreemd verkeer op de verbindingswegen
47% (2017)
-
43%
42%
41%
40%
Bron
Gemeente Utrecht
Oorsprong
Voorjaarsnota 2019
Toelichting
Op basis van floating car data van Be-Mobile (gegevens van navigatiesystemen en apps die via gps de locatie volgen van voertuigen) is in beeld welk deel van het verkeer over de invalsweg rijdt zonder een bestemming in het aanliggende gebied.
Analyse
Onder gebiedsvreemd verkeer verstaan we personenauto’s die over een weg rijden zonder een bestemming te hebben in het aanliggende gebied van die weg. We streven naar een afname van de hoeveelheid gebiedsvreemd verkeer. Omdat dit nieuwe indicatoren zijn, is de omvang van de afname lastig in te schatten. We streven naar een afname van 1% per jaar.
Deze indicator geeft aan hoeveel procent gebiedsvreemd verkeer er gemiddeld rijdt op de volgende verbindingswegen (beide richtingen apart gemeten): Socrateslaan, Waterlinieweg, Spinozaweg en Kardinaal de Jongweg.