Wat mag het kosten?

x € 1.000

Omschrijving

Rekening
2019

Begroting
2020

Begroting
2021

Begroting
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Baten

04-1-2-1

Uitvoeren maatregelen fietsparkeren

472

503

517

517

517

517

04-1-2-2

Uitvoeren maatregelen autoparkeren

43.094

46.882

49.519

50.460

50.460

50.460

04-1-2-3

Uitvoeren maatregelen mob.en verkeersman

689

918

300

0

0

0

Totaal baten

44.256

48.304

50.337

50.978

50.978

50.978

Lasten

04-1-2-1

Uitvoeren maatregelen fietsparkeren

7.660

9.191

9.203

9.207

9.207

9.207

04-1-2-2

Uitvoeren maatregelen autoparkeren

16.467

19.426

19.067

19.212

19.186

19.186

04-1-2-3

Uitvoeren maatregelen mob.en verkeersman

6.164

5.960

3.349

2.011

7.190

1.140

Totaal lasten

30.290

34.577

31.619

30.430

35.583

29.533

Saldo baten en lasten

13.965

13.727

18.717

20.548

15.395

21.445

Mutaties reserves

Toevoeging reserves

0

0

0

0

0

0

Onttrekking reserves

5.769

6.446

2.491

1.392

7.280

1.280

Geraamd resultaat

19.734

20.172

21.208

21.939

22.674

22.724

Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.

Als gevolg van de coronacrisis heeft de besluitvorming over het Meerjaren Perspectief Ruimte, waar de parkeerexploitatie onderdeel van uitmaakt, alleen plaatsgevonden voor het lopende jaar. Hierdoor is in deze begroting alleen de bijstelling van de begroting over het jaar 2020 verwerkt en zijn de jaarschijven 2021 en verder niet geactualiseerd. Dit verklaart voor een deel de verschillen ten opzichte van 2021. Hieronder zijn deze verschillen toegelicht. In het Meerjaren Perspectief Ruimte 2021 zal de begroting parkeren meerjarig worden geactualiseerd.

Uitvoeren van maatregelen fietsparkeren die bijdragen aan de kwaliteit van de openbare ruimte
De begrote baten en lasten van fietsparkeren 2021 zijn nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van 2020.

Uitvoeren van maatregelen autoparkeren die bijdragen aan een aantrekkelijke en bereikbare stad
De baten van autoparkeren 2021 zijn per saldo 2,637 miljoen euro hoger ten opzichte van 2020. In het kader van permanent prioriteren zijn de tarieven parkeervergunningen per 2021 aangepast (0,495 miljoen euro). In het hoofdstuk financiën (actualisatie financieel beeld) is de aanpassing toegelicht.

Daarnaast zijn de hogere baten voor 0,981 miljoen euro het gevolg van de hogere geraamde benutting van de parkeergarage Croeselaan nog op basis van de oorspronkelijke businesscase. Bij het MPR 2021 zal een actuele raming worden opgesteld voor deze parkeergarage. Tot slot zijn er hogere baten als gevolg van de in gebruik name van de nieuwe garage P+R Berlijnplein in de loop van 2020 (0,347 miljoen euro) en leidt de toegekende loon- en prijscompensatie tot een verhoging van 1,381 miljoen euro aan baten.

Daarentegen zijn in het Meerjaren Perspectief Ruimte 2020 een aantal baten incidenteel verwerkt. Dit leidt per saldo tot 0,567 miljoen euro aan lagere baten in de begroting 2021 ten opzichte van 2020 en betreft de uitbreiding betaald parkeren per april 2020, de uitbreiding en verplaatsing van P+R Papendorp en het vervallen van het contract voor tijdelijke parkeerplaatsen bij het N-H hotel.

De lasten van autoparkeren 2021 zijn per saldo 0,359 miljoen euro lager ten opzichte van 2020. In 2020 zijn er voor 0,579 miljoen euro (incidentele) hogere lasten voor onder andere het P&R actieplan, opruimkosten oude terrein P+R Papendorp en hogere onderhoudskosten. Daarnaast zijn de lasten in 2020 hoger omdat de uitbreiding betaald parkeren (en de daaraan verbonden uitvoeringskosten) incidenteel is verwerkt (0,200 miljoen euro). Ook vallen de lasten in 2021 hoger uit door de latere oplevering van de garage P+R Berlijnplein (0,085 miljoen euro), de toegekende loon- en prijscompensatie (0,324 miljoen euro) en additioneel budget voor kapitaallasten grondinvesteringen (0,011 miljoen euro). Overigens moet een deel van de loon- en prijscompensatie nog worden verwerkt aan de lastenkant waardoor deze hoger zal worden.

Uitvoeren maatregelen mobiliteits- en verkeersmanagement
De baten en lasten op de geautoriseerde investeringen Mobiliteits- en Verkeersmanagement zijn conform de uitvoeringsplanning zoals die in het Meerjaren Perspectief Ruimte 2020 is opgenomen. De lasten zijn 2,611 miljoen euro lager in 2021. Dit heeft betrekking op het project Monitoring & Onderzoek (0,600 miljoen euro), dat vanaf 2021 is ondergebracht bij de reguliere werkzaamheden Bereikbaarheid onder subdoelstelling 2.1 Utrecht is een aantrekkelijke, verkeersveilige en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is. De overige mutatie heeft betrekking op ontwikkelingen binnen de uitvoeringsplanning van diverse projecten.

Mutaties reserves
Onderstaande onttrekkingen voor een totaalbedrag van 2,491 miljoen euro zijn begroot voor 2021.

Parkeerreserve
De begrote onttrekking aan de parkeerreserve is in 2021 0,548 miljoen euro. Deze onttrekking dient ter dekking van de begrote aanloopverliezen van de parkeergarage Croeselaan en P+R Berlijnplein en om schommelingen in de parkeerexploitatie op te vangen.

Vaste activareserve
De onttrekking aan de vaste activareserve in 2021 is 0,762 miljoen euro en is bedoeld voor de dekking van de kapitaallasten van gereedgekomen investeringen. Deze onttrekking is 0,554 miljoen euro lager in 2021 door een incidentele vrijval van de vaste activa reserve in 2020 ten behoeve van de algemene dekkingsreserve. Tegenover deze vrijval staat vanaf 2021 extra budget voor de rentelasten.

Reserve bereikbaarheid

In verband met de uitvoering van het programma Bereikbaarheid is een bestemmingsreserve ingesteld voor de dekking van de meerjarige projecten zoals opgenomen in het MPR 2020. Per saldo wordt in 2021 een bedrag van 1,124 miljoen euro onttrokken voor projecten mobiliteits- en verkeersmanagement.

De onttrekking aan de reserve Bereikbaarheid is in 2021 0,053 miljoen euro. Deze onttrekking is voor de dekking van de inkomstenderving vanwege het opheffen van straatparkeerplaatsen op de Mariaplaats.

Verbonden Partijen

Bijdrage aan P&R Uithof/Sciencepark Utrecht : 0,235 miljoen euro

Deze pagina is gebouwd op met de export van