2. Wmo: In Utrecht kan iedereen meedoen en als inwoners het niet zelfstandig kunnen krijgen zij daarbij de zorg en ondersteuning dichtbij en op maat

Indicatoren WMO

Vanuit het Utrechts model van sturen en verantwoorden volgen wij de ontwikkeling en de effecten van het beleid aan de hand van de stelselindicatoren bereik, beschikbaarheid en kwaliteit. We sturen op deze indicatoren, op de onderlinge samenhang tussen de indicatoren en de trends en ontwikkelingen daarin.

Bereik
Zoals bij de algemene doelstelling aangegeven is het moeilijk in te schatten wat de effecten van het corona zijn op de ontwikkeling van de vraag en de mate waarin de aanbieders hier een antwoord op kunnen geven. Het beeld daarvan is op dit moment nog zeer diffuus.

Met de betrokken partijen in de aanvullende en de basiszorg worden de cijfers van instroom en doorstroom geduid. Gezamenlijk formuleren we acties om de groei te beheersen en met elkaar de beweging naar voren te versterken.

In 2021 wordt de Wet langdurige zorg (Wlz) verruimd en zullen cliënten die nu gebruik maken van een Wmo-voorziening beschermd wonen, en waarbij sprake is van bijkomende GGZ-problematiek, instromen in de Wlz. Naar schatting gaat het om circa 30% van de huidige cliënten.

Daarnaast monitoren we de transformatie van beschermd wonen naar beschermd thuis en de ambulantiseringsafspraken hierover met aanbieders. De kern van deze transformatie is dat de maatschappelijke opvang en beschermd wonen veel meer lokaal ‘in de wijk’ georganiseerd wordt; een beweging van beschermd wonen in een instelling naar beschermd thuis.

Beschikbaarheid
De beschikbaarheid, ofwel wachttijden en wachtenden, is sterk afhankelijk van de ontwikkeling van de vraag en de personeelscapaciteit. Over het algemeen zien wij dat als meer inwoners het buurtteam weten te vinden er ook meer inwoners doorstromen naar de aanvullende zorg. De druk op de aanvullende zorg neemt hierdoor toe en dit kan leiden tot wachttijden. Wij verwachten dat als gevolg van de uitbraak van het coronavirus er sprake zal zijn van een uitgestelde vraag en ook een groei van de vraag vanwege meer problematiek. Dit zal de druk op de wachtlijsten vergroten. In het hoofdstuk Corona in deze programmabegroting is uitgewerkt welke interventies worden ingezet om onder andere de druk op de zorg en ondersteuning en daarmee de wachtlijsten te voorkomen.

Verder monitoren we de wachtlijsten voor Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen (MO/BW) vanuit een nieuw centraal wachtlijstsysteem.

Kwaliteit
Een belangrijk instrument om de kwaliteit van de ondersteuning te meten is de Ervaringwijzer, het alternatief voor de landelijk verplichte vragenlijst voor het cliëntervaringsonderzoek. In de pilotfase is het instrument in overleg met aanbieders ontwikkeld en verbeterd en de vragenlijsten op maat gemaakt, passend bij de soort voorziening en de doelgroep die deze in moet vullen. De implementatie gebeurt stapsgewijs, steeds een paar aanbieders tegelijk, zodat ervaringen bij implementatie rond bijvoorbeeld techniek en privacy, meegenomen kunnen worden in het informatiepakket voor de volgende groep aanbieders. In 2021 worden de resultaten uit het onderzoek doorlopend opgehaald en cliëntervaring een structureel onderwerp van gesprek is met aanbieders.

De buurtteams gebruiken daarnaast het instrument Wat Telt om op een toegankelijke en gestructureerde wijze met de cliënt de ondersteuningsbehoefte in beeld te krijgen. Op basis van de gegevens uit Wat Telt kan op hoofdlijnen inzicht worden gegeven over de leefdomeinen waarop klanten de belangrijkste ondersteuningsbehoefte hebben.

Het Panel Meetellen blijft onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de ervaring en beleving van de kwaliteit bij hun panelleden. Het jaarlijks onderzoek staat in het teken van gezondheidsbeleving. Daarnaast vragen wij hen op actuele onderwerpen onderzoek te doen, bijvoorbeeld naar ervaringen van cliënten die de beweging hebben gemaakt van beschermd wonen naar beschermd thuis.

Vluchtelingen
Voor nieuwkomers in onze stad is het halen van het inburgeringsexamen en het vinden van betaald werk belangrijk. Inburgering gaat ook om maatschappelijke integratie en wat het voor de nieuwkomer betekent om een Utrechtse burger te worden. Wij gaan, als het nieuwe inburgeringstelsel in juli 2021 van kracht is, de effecten op integratie monitoren. Op dit moment worden de verschillende mogelijkheden daarvoor, lokaal, nationaal en internationaal onderzocht.

Voor de landelijke vreemdelingenvoorziening (LVV) wordt in februari van 2021 een effectevaluatie uitgevoerd in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC). Daarnaast wordt gekeken naar de resultaten van de Utrechtse LVV met betrekking tot het legaliseren van verblijf, terugkeer, door migratie en het recht op Rijksopvang en in welke mate (juridische) begeleiding en activering van de doelgroep bijdragen aan het vinden van een oplossing en daarmee mensen niet met onbekende bestemming uit het oog te verliezen.

Deze pagina is gebouwd op met de export van