Wat gaan we daar voor doen

P2.3.1 Een passend aanbod van 24-uurs begeleiding, indien nodig in een woonvoorziening, voor alle inwoners van Utrecht en regiogemeenten

P2.3.1 Een passend aanbod van 24-uurs begeleiding, indien nodig in een woonvoorziening, voor alle inwoners van Utrecht en regiogemeenten

Daklozenopvang
Per 1 januari 2021 is de basiszorg voor daklozen ondergebracht bij één onafhankelijke organisatie, waar daklozen ongeacht leeftijd terecht kunnen. Buurtteamorganisatie Sociaal Utrecht gaat de basiszorg uitvoeren, in samenwerking met partners in het veld. We zetten komend jaar vooral in op zorgcontinuïteit en een goede overgang van de activiteiten naar de nieuwe aanbieder. Veranderingen worden zorgvuldig en stapsgewijs doorgevoerd.

In 2020 is de transformatie van de daklozenopvang naar een 24-uursopvang verder ingezet. Een beweging die we continueren en uitbreiden in 2021. Specifiek voor daklozen met een harddrugverslaving is opvang en zorg gericht op stabilisatie en herstel. We leggen in deze opvang een groter accent op activering en individuele begeleiding.

Om de kans op terugval in dakloosheid te verkleinen is een tien-punten-plan ontwikkeld door aanbieders van aanvullende zorg en het buurtteam. Dit plan wordt geïmplementeerd en het schakelpunt, een gezamenlijk kenniscentrum voor het vinden van sociale contacten en een ondersteunend netwerk, dat onderdeel is van dit plan wordt verder ontwikkeld. De aanpak wordt op maat gemaakt voor jongvolwassenen die dakloos zijn.

Voor het living lab ‘Eerst een Thuis’ is het streven om in totaal 200 extra woonplekken met begeleiding te realiseren in de stad Utrecht en de regiogemeenten. Het gaat om woonplekken waar iemand kan blijven wonen en de ondersteuning flexibel wordt aangepast aan wat op dat moment nodig is. Het uiteindelijke aantal plekken in Utrecht Stad moet nog worden bepaald in overleg met de regiogemeenten.

Beschermd Wonen
Op basis van de uitgangspunten in het Regioplan Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang bereiden we samen met de U16-gemeenten de decentralisatie MO/BW voor. We maken met de regiogemeenten afspraken over samenwerking en financiën. Daarnaast werken de U16-gemeenten aan lokale uitvoeringsplannen om uitvoering te geven aan de ‘de gereedschapskist’ uit de Regiokoers MO/BW.

Beschermd thuis is een nieuwe vorm van beschermd wonen. Op basis van cliëntervaringen en ervaringen van zorgaanbieders, verbeteren we samen met de zorgaanbieders de ondersteuning van deze nieuwe vorm. De ondersteuning moet beter aansluiten bij het “gewone” leven en we hebben daarbij meer aandacht voor activering, persoonlijke ontwikkeling en het opbouwen van een eigen sociaal netwerk. We versterken de samenwerking tussen zorgpartijen, informele zorg en de sociale basis en leren met elkaar wat hierin succesvol is. De toegang tot beschermd thuis en verblijf gaan we daar organiseren waar mensen wonen en verblijven, zoveel mogelijk in de wijk. We gaan werken met een centrale wachtlijstregistratie die toegankelijk is voor toeleiders en aanbieders. Daarmee wordt inzicht gegeven in de wachtlijst per aanbieder en per zorgsoort. Hiermee willen we de toegang efficiënter organiseren.

Het in 2019 met woningcorporaties en zorgaanbieders opgestelde Plan van Aanpak huisvesting kwetsbare doelgroepen  wordt verder geïmplementeerd. De afspraken uit het plan van aanpak leiden tot een groter aantal woningen voor kwetsbare doelgroepen door plekken voor deze doelgroep in nieuwbouwplannen te reserveren. Een deel van de beschikbare woningen zal worden gebruikt om het projectplan ‘Eerst een Thuis’ uit te voeren. In het onderdeel Ruimtelijke ontwikkeling, Wonen en Erfgoed in de programmabegroting zijn de afspraken over wonen voor kwetsbare doelgroepen in kwantitatieve zin verder uitgewerkt.

We monitoren de gevolgen van de openstelling van de Wlz voor cliënten uit beschermd wonen met de betrokken partijen als aanbieders, CIZ en Zorgkantoor. Ook volgen wij de financiële gevolgen hiervan en de doorrekening naar ons budget.

Zorg en Veiligheid
Sommige mensen hebben complexe problematiek, waardoor zij moeilijk te plaatsen zijn in de huidige 24-uurszorg plekken. We maken een maatschappelijke kosten-batenanalyse en op basis van de uitkomsten hiervan realiseren we mogelijk prikkelarme woonplekken en passende begeleidingsvormen. We voorkomen dat mensen tussen de verschillende stelsels vallen (forensische zorg, zorgverzekeringswet en Wmo) door samen te werken aan gezamenlijke opgaven. Zo nemen wij deel aan de pilot ketenveldnorm voor levensloopfunctie en beveiligde intensieve zorg. Deze pilot is gericht op betere zorg voor mensen met (potentieel) gevaarlijk gedrag als gevolg van een psychische stoornis en/of een verstandelijke beperking.

Met het Openbaar Ministerie en de GGZ volgen we de uitvoering van de Wet verplichte GGZ (Wvggz) op de voet via het regionaal overleg. Specifiek zien erop toe dat vervoer in politieauto’s voor mensen in crisis niet meer voorkomt, maar dat gebruik gemaakt wordt van neutraal vervoer.

Opvang na geweld in afhankelijkheidsrelaties
Binnen de aanpak van geweld in afhankelijkheidsrelaties wordt ingezet op ambulante hulpverlening en het, mits verantwoord en veilig, voorkomen van langdurige opvangtrajecten. Dit vraagt om flexibiliteit in huisvesting. Om dat te kunnen realiseren wordt door stichting Moviera gebouwd aan een nieuwe opvangvoorziening die voldoet aan de huidige standaarden van opvang na geweld in afhankelijkheidsrelaties en tegelijkertijd toekomstbestendig is. De opvangvoorziening heeft een open maar toch veilige setting, een systeemgerichte aanpak met kinderen als volwaardig cliënt en er wordt gebruik gemaakt van ervaringsdeskundigen. We gaan beter en eerder signaleren door in te zetten op versterking van de deskundigheid binnen buurtteams en de regiogemeenten. Buurtteam sociaal is aangesloten bij een pilot Zicht op Sociale Veiligheid van Movisie waarbij een nieuw signaleringsinstrument wordt uitgetest dat specifiek gericht is op het herkennen van onveiligheid bij volwassenen.

Deze pagina is gebouwd op met de export van