Wat mag het kosten?

x € 1.000

Omschrijving

Rekening
2019

Begroting
2020

Begroting
2021

Begroting
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Baten

01-2-3-1

Juist bestand persoonsgegevens

6.190

5.448

5.538

6.368

6.268

7.744

01-2-3-2

Informatie aan bewoners

121

68

68

68

68

68

01-2-3-3

Publieksdienstverlening

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

6.311

5.517

5.606

6.436

6.336

7.813

Lasten

01-2-3-1

Juist bestand persoonsgegevens

10.291

8.424

8.996

9.711

9.711

9.983

01-2-3-2

Informatie aan bewoners

7.994

8.467

8.743

8.744

8.544

8.574

01-2-3-3

Publieksdienstverlening

1.181

1.170

1.126

1.126

1.126

1.131

Totaal lasten

19.466

18.060

18.866

19.581

19.381

19.688

Saldo baten en lasten

-13.155

-12.543

-13.260

-13.145

-13.045

-11.876

Mutaties reserves

Toevoeging reserves

0

0

0

0

0

0

Onttrekking reserves

0

206

0

0

0

0

Geraamd resultaat

-13.155

-12.337

-13.260

-13.145

-13.045

-11.876

Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.

Juist bestand persoonsgegevens
Burgerzaken kent (door wetgeving vastgesteld) betaalde en onbetaalde producten. De baten bestaan hoofdzakelijk uit de legesinkomsten van paspoorten, ID-kaarten, rijbewijzen en huwelijken. We heffen, net als de meeste gemeenten, de wettelijk bepaalde maximale leges voor reisdocumenten en rijbewijzen. De leges voor huwelijken kunnen door de gemeente zelf bepaald worden.  
De begrote baten in 2021 zijn ongeveer gelijk aan die van 2020. Ondanks deze op het oog minieme afwijking in de begrotingen zitten er wel wat aandachtspunten die we willen toelichten:

  • Reisdocumenten: In 2021 zitten we landelijk nog steeds in de ‘reisdocumentendip’. Door de verandering van de geldigheidsduur van paspoorten en ID-kaarten van vijf naar tien jaar. Dit leidt tot een periode van lage aantallen nieuwe aanvragen. Dit zal in 2024 weer gaan oplopen. We monitoren deze ontwikkelingen en de begroting 2021 hebben we op basis van de huidige forecast (voorspellingen middels modellen: aantal aan te vragen reisdocumenten en realisatiecijfers) opgebouwd.
  • Aannames Corona:

o We zien we dat in 2020, het Corona-jaar, verhoudingsgewijs veel inwoners (nog) geen nieuwe aanvraag hebben gedaan voor een verlopen reisdocument. In deze begroting zijn we ervan uitgegaan dat deze uitgestelde aanvragen in 2021 alsnog zullen worden afgehandeld. Mocht het zo zijn dat ook in 2021 een groter deel van de inwoners géén nieuw reisdocument aanvragen als dit verloopt, dan zullen we de begroting daarop moeten aanpassen.
o Met de huidige RIVM-richtlijnen hanteren we voor veel producten en diensten een wat langere afhandeltijd dan in de normale situatie. In deze begroting zijn we ervan uitgegaan dat we in 2021 weer op de normale manier van de ruimte gebruik kunnen maken.

  • De meerjaren begroting 2022-2024 voor reisdocumenten is nog niet actueel. In de opbrengst van reisdocumenten is een rijksdeel opgenomen. Dit rijksdeel wordt geïnd door de gemeente en vervolgens weer afgedragen aan het rijk. Vanwege de reisdocumentendip ontvangen we minder aan rijksbijdrage en hoeven we ook minder af te dragen. In de meerjarenbegroting (2022-2024) was dit onderdeel ( zowel in de baten als lasten = budgettair neutraal) nog niet geactualiseerd. Bij de volgende begrotingswijziging wordt dit aangepast.
  • Huwelijken: in 2021 stijgen de baten met 0,07 miljoen euro in verband met de verhoging van de huwelijkstarieven, waartoe besloten is bij de Programmabegroting 2020.

De begrote lasten in 2021 stijgen met circa 0,252 miljoen euro ten opzichte van de begroting 2020:

  • In 2021 extra incidenteel budget begroot van 0,250 miljoen euro voor het project 'stimuleren van studenteninschrijvingen in Utrecht'. Dit project is in 2020 gestart.
  • Vanaf 2021 0,128 miljoen euro extra structureel budget voor groei van de stad
  • In 2021 een daling ten opzichte van 2020 van 0,260 miljoen euro in verband met incidenteel budget (0,260 miljoen euro in 2019 en 2020) voor Landelijke aanpak adresonderzoek; in 2021 vooralsnog nog niet begroot en wordt geprobeerd deze kosten met een gemeentelijke businesscase te dekken.
  • In 2021 extra structureel budget van 0,150 miljoen euro voor verkiezingen om het team ‘verkiezingen’ wat robuuster te maken en er zo voor te zorgen dat verkiezingen niet langer alleen projectmatig opgepakt kunnen worden.
  • In 2021 extra incidenteel budget van 0,170 miljoen euro (en vanaf 2022 0,125 miljoen euro structureel) voor ondermijning en met name de versterking van de poortwachtersfunctie bij Burgerzaken. Dit onderwerp wordt samen met veiligheid en VTH opgepakt.
  • Circa 0,100 miljoen euro aan loon- en prijsindexatie en een verhoging vanwege de stijging van de tarieven van uitzendwerk in het kader van de Wet arbeidsmarkt in balans.
  • Overig positief saldoverschil (0,034) miljoen euro.

Informatie aan bewoners
De structurele lasten voor het KCC zijn vanaf 2021 verhoogd met 0,153 miljoen euro vanwege de loon- en prijsindexatie en de stijging van de tarieven van uitzendwerk in het kader van de Wet arbeidsmarkt in balans. De begrote lasten voor het Utrechts archief stijgen met 0,124 miljoen euro in verband met de index op de gemeenschappelijke regelingen.

Publieksdienstverlening
De begrote lasten in 2021 zijn 0,044 miljoen euro lager dan 2020. Dit komt omdat er in 2020 incidenteel budget (0,066 miljoen euro) beschikbaar was vanuit amendement A2018/53 (kwaliteit van de dienstverlening) om de projecten videobellen en thuisbezorgen paspoorten af te ronden.In 2021 is dit budget niet meer beschikbaar. Het overige verschil (0,022 miljoen euro) wordt veroorzaakt door de loon- en prijsindexatie.

Verbonden Partijen

Bijdrage aan Het Utrechts Archief : 3,457 miljoen euro.

Deze pagina is gebouwd op met de export van