Vrijwillige inzet en mantelzorg
Door de coronamaatregelen zijn bewoners beperkt in hun sociale leven. Tegelijkertijd zien we een vergrote saamhorigheid en betrokkenheid. Tal van nieuwe initiatieven en samenwerkingsverbanden zijn ontstaan. Voor 2021 is onder meer de opgave om de talrijke nieuwe vrijwilligers die zich tijdens de coronacrisis en als gevolg van de in 2020 gehouden ‘wervingscampagne vrijwilligers’ hebben aangemeld, vast te houden voor vrijwillige inzet in de stad. Dit doen we samen met de partners, waaronder de VCU, het Nizu en steunpunt Mantelzorg.
Het ondersteunen van mantelzorgers is essentieel om overbelasting te voorkomen. Respijtzorg in al zijn vormen is daarbij zeer belangrijk. We streven naar verdere uitbreiding van het aanbod door ook respijtzorg-aan-huis te stimuleren door vrijwilligers en/of betaalde krachten.
Eenzaamheid
Het tegengaan en terugdringen van eenzaamheid is door de impact van de coronacrisis nog belangrijker geworden. De aanpak; bouwen aan een netwerk, is een volgende stap om meer zicht te krijgen op de problematiek en signalering van ernstig eenzame Utrechters. Daarmee zullen hulpvraag en het hulp- en ondersteuningsaanbod met steeds meer vrijwilligers beter matchen.
Sociale samenhang
We bevorderen de onderlinge uitwisseling en samenwerking tussen partijen in de stad. Goede samenwerking tussen bewoners(initiatieven), organisaties in de sociale basis, en de formele en informele zorg dragen (extra) bij aan ‘de beweging naar voren’. Door middel van een heldere subsidieverstrekking binnen de sociale basis (raadsbrief Heldere subsidieverstrekking sociale basis) faciliteren we de groeiende gemeenschapskracht en verdelen schaarse middelen met een transparante afweging en gericht op zo veel mogelijk impact.
Sterke sociale netwerken in de wijk dragen bij aan ontmoeting, waarmee de veerkracht van bewoners in de wijk vergroot wordt. Onder meer het sociaal makelaarschap levert daaraan een bijdrage door te ondersteunen wat mensen met en voor elkaar doen. Extra aandacht vraagt het kunnen meedoen van kwetsbare bewoners. Daarbij leggen we het accent op sociale samenhang en inclusiviteit in wijken en buurten.
Taal- en digitale vaardigheid
Taal is de basis om mee te doen en te communiceren met anderen en met instanties. Het is daarom belangrijk dat iedereen voldoende vaardig is om de eigen weg te vinden en zo min mogelijk afhankelijk te zijn van anderen. Digitale vaardigheden zijn daarbij bijna net zo belangrijk als het beheersen van de taal. Wij bereiken, met onze partners, jaarlijks meer dan 4.000 deelnemers die aan hun (digi)taalvaardigheden werken. Speerpunten in het Meerjarenplan 2019 – 2022 zijn: een hoger bereik van Nederlandstaligen en een versterking van de samenhang met andere partners in het sociaal domein.
Het percentage Utrechters dat moeite heeft met digitale aanvragen bij organisatie is in 2019 gedaald naar 23 %. Omdat het een behaald resultaat over één jaar is, is dat (vooralsnog) onvoldoende om de prognoses hierop bij te stellen.
Toegankelijkheid
Het spreekt voor zich dat inwoners - met welke handicap dan ook - gewoon mee kunnen doen; zowel in fysiek als sociaal opzicht. Op basis van de Het VN-verdrag handicap in Utrecht, Agenda 'Utrecht voor iedereen toegankelijk' en het Het VN-verdrag handicap in Utrecht, Uitvoeringsprogramma 'Utrecht voor iedereen toegankelijk' werken we verder aan het verbeteren van de toegankelijkheid. Dat doen we samen met de stad via verschillende actiecoalities.
indicator | bron | Nul-meting | Reali-satie 2018 | Prog-nose 2019 | Reali-satie 2019 | Prog-nose 2020 | Prog-nose 2021 | Prog-nose 2022 | Prog-nose 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
% bewoners dat actief is in de buurt | Inwoners enquete | 28 % | 30 % | 29 % | 30 % | 30 % | 30 % | 30 % | |
% Utrechters dat moeite heeft met digitale aanvragen bij organisaties | 26 % | 26 % | 23 % | 26 % | 25 % | 24 % | 23 % | ||
% Utrechters dat aangeeft weinig tot geen problemen te ervaren met meedoen | Inwonersenquete | 81 % | 80 % | 81 % | 81 % | 81 % | 81 % | 81 % | |
% Utrechters dat zich vrijwillig inzet | Inwonersenquete | 39 % | 40 % | 40 % | 41 % | 42 % | 42 % | 42 % | |
% Utrechters dat informele zorg ontvangt van vrijwilligers(organisatie) | 10 % | 12 % | 14 % *) | 12 % | 12 % | 12 % | 12 % | ||
% Utrechters met een beperking dat aangeeft weinig tot geen problemen te ervaren met meedoen | 67 % | 59 % | 67 % | 70 % | 70 % | 70 % | |||
Aantal gebouwen op www.toegankelijkutrecht.nl**) | 1.250 | 2.100 | NB **) | 2.100 | 2.100 | 2.100 | 2.100 | ||
% gemeentelijke voorzieningen dat fysiek niet toegankelijk is | 2016 | 19 % | 18 % | 18 % | 18 % | 18 % | 18 % | 18 % |
*) In verband met een veranderende vraagstelling, is het cijfer van 2019 niet vergelijkbaar met cijfers uit voorgaande jaren.
**) Het telsysteem van Wheelmap, waarop deze indicator is gebaseerd, blijkt niet betrouwbaar. Daarom kan de indicator (nog) niet worden gevuld. In 2021 bekijken we of Wheelmap bruikbaar is (te maken).