Sociaal makelaarschap
Met sociaal makelaars voor kinderen en volwassenen en sociaal beheerders op de buurtcentra zetten wij in op het versterken van sociale netwerken in de wijk. Zodoende kunnen buurtbewoners elkaar (makkelijker) vinden, ontmoeten en initiatieven ontwikkelen.
Via Welzijn op recept leiden we individuele bewoners toe naar activiteiten. In Overvecht sluit het sociaal makelaarschap aan bij renovaties, waarmee sociaal en fysiek aan elkaar worden verbonden. Dit in het kader van ‘sociaal renoveren’ en de buurtaanpak Samen voor Overvecht.
In het najaar 2021, halverwege de subsidieperiode 2019-2024, vindt een uitvoerige evaluatie plaats van het sociaal makelaarschap. Deze evaluatie vindt plaats op het niveau van uitvoering en beleid. De evaluatie kan tot beleids- en budgettaire wijzigingen leiden die ook van invloed kunnen zijn op de opdracht en het budget van DOCK voor de periode 2022-2024.
Mantelzorgondersteuning, vrijwillige inzet en bewonersinitiatief
Samen met de partners, waaronder de VCU, het Nizu en steunpunt Mantelzorg zetten wij in op het vasthouden van de vrijwilligers en mantelzorgers die zich tijdens de coronacrisis hebben aangemeld. Dit doen we onder meer door Utrecht, als vrijwilligersstad van 2020, sluit aan bij de landelijke campagne in het kader van het nationale jaar van de vrijwilliger.
Binnen de informele zorg blijven we werken aan een goede verbinding met de basis- en aanvullende zorg. Speciale aandacht krijgen proefprojecten waarin cliënten uit de aanvullende zorg verbonden worden met vrijwilligers, met name op buurt- en wijkniveau.
De integrale subsidieregeling ‘vrijwillige inzet voor elkaar’ draagt bij aan een betere facilitering van de vrijwilligers- en bewonersorganisaties en het versnellen van de transformatie in de zorg en ondersteuning.
Het Steunpunt Mantelzorg zal in 2021 het accent leggen op verbetering en uitbreiding van de informatie- en adviesfunctie, vooral ook op het gebied van respijtzorg.
Maatschappelijke diensttijd en stage
We geven vervolg aan de proeftuinen op het gebied van Maatschappelijk Dienst Tijd. In de stad zijn veel samenwerkingsverbanden die verschillende programma’s aanbieden voor een diverse groep jongeren van 16-27 jaar. In de trainingsprogramma’s staat de eigen ontwikkeling van de jongeren centraal. Door samen iets te doen voor een ander, met werken en leren in de Utrechtse praktijk, ontdekken de jongeren hun talenten en ervaren zij hoe je maatschappelijk het verschil kunt maken.
De Maatschappelijke Stage wordt uitgevoerd door een groeiend aantal Utrechtse VO scholen. Ook in 2021 blijven we investeren in de groei van het aantal scholen en daarmee ook het aantal leerlingen dat een maatschappelijke stage volgt.
Eenzaamheid
In het netwerk ‘Utrecht Omarmt’ worden actiecoalities gevormd rondom thema’s of op specifieke activiteiten die van invloed zijn op eenzaamheid. We gaan zowel binnen deze actiecoalities meer leren over de werkende elementen en deze borgen. Daarnaast gaan we, om meer en beter eenzaamheid te signaleren, de samenwerking aan met partijen die een functionele rol vervullen in het leven van Utrechters, zoals bezorgers en lokale ondernemers. Om (als professional) na signalering door te kunnen verwijzen naar het juiste aanbod, wordt de kennis van ervaringsdeskundigen ingezet. Met hen bespreken we welk activiteiten of ondersteuningsaanbod er eventueel nog mist voor (ernstig) eenzame Utrechters. Zoals het ondersteuningsaanbod voor eenzame jongeren (Join Us) dat wordt toegevoegd en aangeboden wordt door U Centraal en JoU. Tot slot nemen we de aanbeveling uit de tussentijdse evaluatie van Movisie over om de kernboodschap van de Utrechtse aanpak als regiegroep aan te scherpen en te blijven herhalen.
Toegankelijkheid
We voeren de acties uit het uitvoeringsprogramma 'Utrecht voor iedereen toegankelijk' uit. Daarmee werken we aan de sociale en fysieke toegankelijkheid in de stad. In 2021 maken we verdere afspraken met organisaties en ondernemers om gezamenlijk aan toegankelijkheid te werken. Ook blijven we een beroep doen op inwoners om mee te werken aan een toegankelijke stad door hun spullen niet (midden) op de stoep te plaatsen. We investeren op sociale toegankelijkheid, bijvoorbeeld via onze subsidiepartijen. Aan de toegankelijkheidssubsidie blijven we breed bekendheid geven. Dit is één van de instrumenten om concrete en snelle resultaten te boeken én om de inwoners met een beperking invloed te geven.
Taal- en digitale vaardigheid
Samen met de partners in de stad, stimuleren en faciliteren wij inwoners om hun taal- en digitale vaardigheden te versterken.; zowel degenen die willen leren, als degenen die anderen iets kunnen leren. Wij bieden volwassenen die onvoldoende (digi)taalvaardig zijn, mogelijkheden om hun vaardigheden te verbeteren. Met diplomagerichte cursussen, met begeleiding door vrijwilligers en door inloopactiviteiten in de bibliotheek (het digiTaalhuis). Wij contracteren formeel volwassenenonderwijs en subsidiëren organisaties in de stad die (digi)taalvrijwilligers werven, trainen en begeleiden. Daarnaast willen we (zoals aangekondigd in het Meerjarenplan) de toegang via de digiTaalhuizen versterken, de Ervaringwijzer inzetten als effectmeter en een monitoringsystematiek invoeren, die aansluit bij nieuwe landelijke voorwaarden.Meerjarenplan (digi)taal is de basis .