- Bij alle vergunningaanvragen toetsen wij of een initiatief past binnen het bestemmingsplan of de beheersverordening, technisch in orde is conform de voorschriften in het Bouwbesluit, waaronder die voor duurzaam bouwen, en voldoet aan onze welstandscriteria. Als plannen niet passen binnen de planologische kaders beoordelen wij de afwijking ook op milieu-, verkeerskundige, economische en archeologische aspecten en wegen wij daarbij de belangen van omwonenden. Bij aanvragen uit bestuurlijke aandachtsgebieden en bij het vermoeden van vastgoedfraude (huisjesmelkers) zetten wij in op onze mogelijkheden uit de wet Bibob.
- Wij houden toezicht op de naleving van vergunningen bij de oprichting, wijziging en sloop van gebouwen of asbestverwijdering. De belangen van derden (zoals omwonenden) worden zorgvuldig meegewogen zowel in het voortraject als tijdens de uitvoering (zoals onder meer in het bouwveiligheidsplan).
- In het vergunningverleningsproces vormen zekerheid, begrip, gemak en samenwerking met de aanvrager de basis voor onze activiteiten. Wij bieden particuliere en professionele aanvragers, voorafgaand aan de vergunningaanvraag, de mogelijkheid tot (digitaal) overleg. Ook zetten wij regisseurs in op grote en/of bijzondere initiatieven. Onze besluiten en bijlagen verzenden we digitaal. Met deze eenvoudige, klantgerichte en toegankelijke dienstverlening en heldere communicatie krijgen we een betere afstemming, minder complicaties en een vlotte doorloop in het vergunningverleningsproces.
- Wij bereiden ons voor op de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Met de ontwikkeling en uitvoering van risicogericht toezicht op de omgevingsvergunning sorteren wij voor op deze nieuwe wetten.
- Wij controleren de uitvoering van bouwwerken volgens het Landelijk toezichtprotocol. Voor kleine bouwwerken voeren wij alleen de eindcontrole uit, tenzij deze bouwwerken een grote impact hebben op de omgeving. De constructieve berekeningen controleren wij volgens het Landelijk toetsingsprotocol.
- Wij zetten ons in om bouwhinder te voorkomen en bouwoverlast te beperken. Door gebruik te maken van bewoners/omgevingsbegeleiding, de toolbox Bouwhinder en het Utrechts Bouwveiligheidsplan (BLVC-plan) stimuleren wij betere communicatie met belanghebbende partijen. Hierdoor signaleren wij eerder (mogelijke) knelpunten en worden deze sneller opgelost.
Wat gaan we daarvoor doen?
P1.3.1 We toetsen en houden toezicht op alle vergunningaanvragen, integraal en onbevooroordeeld
P1.3.2 We houden toezicht op de naleving van de milieuregels, de kwaliteit en het gebruik van de bestaande gebouwen en terreinen en treden op tegen woonfraude
- Wij houden toezicht op de naleving van (milieu) wet- en regelgeving bij bedrijven. We leggen hierbij de nadruk op het toezicht op risicovolle activiteiten. Toezicht houden op energiebesparing en duurzame energieopwekking vormen een integraal onderdeel van het werk.
- Voor risicovollere bedrijven voert de RUD Utrecht het toezicht op milieuwetgeving uit. De RUD Utrecht houdt ook toezicht op bodemsaneringen en grondtoepassingen. Hierbij hebben illegale handelingen en saneringen de bijzondere aandacht.
- Voor de bestaande bouw richt ons toezicht zich naast het gebruik en de veiligheid ook op de gezondheid (binnenmilieu), energiebesparing, duurzaamheid en uitstraling van gebouwen. Bijvoorbeeld door energiemaatregelen te adviseren en oog te hebben voor het comfort van woningen. Hiermee verbeteren wij continu de kwaliteit van de stad. We hebben via pilots en proefprojecten ook aandacht voor circulair bouwen en de gevolgen voor het toezicht.
- Voor zowel het milieu- als het bouwtoezicht hanteren we bij voorkeur een toezichtstijl gebaseerd op verleiden, stimuleren en informeren. Daarbij spelen wij in op signalen en behoeften vanuit onze omgeving, bijvoorbeeld via bewonersmeldingen of vragen van de wijkbureaus. Wanneer nodig treden we echter strikt handhavend op.
- Wij maken voor een aantal taken gebruik van datagedreven sturing (onder meer bij het opsporen van overtredingen). Hierdoor zijn wij eerder en vaker op plekken waar de regels overtreden worden.
- Samen met de woningcorporaties onderzoeken we meldingen van onrechtmatige bewoning (illegale bewoning van de sociale woningvoorraad).
- Wij controleren klachtmeldingen en we handhaven bij illegale situaties zoals illegale kamerverhuur en strijdig gebruik. We behandelen alle meldingen en zoeken daarbij zoveel mogelijk aansluiting bij gebiedsgerichte projecten of hanteren een thematische aanpak.
- We helpen VvE’s (Verenigingen van Eigenaren) met het opstellen van meerjarenonderhoudsplannen. Daarbij stimuleren we maatregelen voor energiebesparing, de aanschaf van zonnepanelen en voor veilige installaties (APK);
Bijzondere projecten
- Het project 'Huisjesmelkers en ondermijnende criminaliteit' zetten we voort. Zo pakken we onder meer vastgoedmisbruik aan. We volgen notoire overtreders intensief op naleving van wet- en regelgeving. We richten ons op de huisjesmelkers waarbij sprake is van achterstallig onderhoud, brandonveiligheid en intimidatie. Daarnaast houden we actief toezicht en onderzoeken we netwerken rond vastgoed waar sprake is van criminele activiteit. Dit levert meer veilige en betaalbare woonruimte op voor onze bewoners, gaat verloedering van de woonomgeving en verdere criminalisering tegen, zoals mensenhandel en illegale hennepteelt.
- De gemeente is opdrachtgever van Huurteam Utrecht. Het Huurteam speelt een belangrijke rol in de aanpak van huisjesmelkers door het bestrijden van te hoge huren, achterstallig onderhoud, onjuiste servicekosten en all-in contracten. De huidige overeenkomst over de werkzaamheden van Huurteam Utrecht loopt (na verleninging) af op 1 mei 2021. We willen verder met een Huurteam en doorlopen daarvoor een aanbestedingstraject.
- De brand in de Grenfell tower in Londen leidde tot een landelijke richtlijn om onderzoek te doen naar brandgevaarlijke gevels. Wij hebben hier uitvoering aan gegeven. Uit het onderzoek blijkt dat de brandveiligheid van 46 geïnspecteerde gebouwen in Utrecht nader onderzocht moet worden. De gemeente voert samen met de Veiligheidsregio Utrecht stappen uit om het totale risicoprotocol op brandveiligheid voor die gebouwen te doorlopen. Waar nodig moeten pandeigenaren maatregelen nemen.
- De gebiedsgerichte aanpak van de Kanaalstraat, de wijk Overvecht en waar nodig de Amsterdamsestraatweg zetten we voort. Onze ambitie is de leefbaarheid te verbeteren. De integrale aanpak omvat onder andere de bouwkundige omgeving, huisvesting, het straatbeeld en de mogelijkheid tot verduurzaming.
- Vanaf 2023 moeten veel kantoorpanden een Label C voor energiezuinigheid hebben. We inventariseren welke kantoorpanden in Utrecht hieronder vallen, informeren pandeigenaren en verhuurders over de wetgeving en stimuleren een tijdige voorbereiding. De inventarisatie loopt over meerdere jaren. We werken in dit project samen met de Opgave Energietransitie.
Prestatie-indicatoren
Nul- | Reali- | Doel- | Doel- | Doel- | Doel- | Details | |||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gegronde bezwaren op totaal aantal beschikte aanvragen omgevingsvergunningen | 1% | <1% | <10% | <10% | <10% | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De gecontroleerde (milieu-) activiteiten voldoen (na hercontrole) aan de regelgeving op het terrein van milieu en brandveilig gebruik | >80% | 90% | 90% | 90% | 90% | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Door de gemeente gecontroleerde bouwkundige en constructieve onderdelen voldoen bij oplevering aan de wetgeving | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
|