De gemeente verwacht in 2021 de oplevering van 21 bouwprojecten om de huisvesting van honderden leerlingen mogelijk te maken. Bij de realisatie van deze bouwprojecten wordt altijd gekeken naar voldoende omvang en optimale spreiding. Voldoende omvang van de schoolgebouwen en de gymzalen in de wijk. Voldoende spreiding om er voor te zorgen dat ieder kind naar een passende school nabij huis kan gaan. Daarom wordt binnen het programma onderwijs in iedere nieuwbouwwijk met voldoende omvang een nieuwe basisschool gerealiseerd. Op basis van de stadsbrede spreiding wordt ook gekeken of het toevoegen van een school voor voortgezet onderwijs zinvol is in een nieuwe wijk.
Wat gaan we daarvoor doen?
P1.1.1 Voldoende en optimaal gespreide huisvesting van scholen
P1.1.2 Mens- en milieubewust bouwen aan de huisvesting van scholen die bijdraagt aan gezonder stedelijk leven
In het programma onderwijs worden de gymzalen ten behoeve van bewegingsonderwijs gerealiseerd. Veel van deze gymzalen worden ook ingezet voor de doelstellingen van het programma sport. Tot en met 2025 worden circa vijftien nieuwe gymzalen gerealiseerd en enkele gymzalen vervangen of gerenoveerd. Daarnaast worden negen gymzalen gecombineerd tot drie sporthallen om buiten schooltijd in te zetten voor de Utrechtse sportclubs.
P1.1.3 Beheren en exploiteren van de huisvesting van scholen naar tevredenheid van de scholen en andere eindgebruikers
Zoals bij de effecten al toegelicht, is de samenwerking tussen de gemeente en de schoolbesturen essentieel voor de realisatie van onderwijsvastgoed in de gemeente. Komend jaar zullen de schoolbesturen voor het eerst worden gevraagd mee te werken aan een klantonderzoek. Het klantonderzoek voor onderwijshuisvesting zal op een vergelijkbare manier worden uitgevoerd als het klantonderzoek bij het programma Utrechts vastgoed.
De afgelopen jaren hebben de bouwprojecten veel vertraging ondervonden. In 2019 en 2020 was nog driekwart van de bouwprojecten vertraagd. De gemeente en de schoolbesturen voeren daarom sinds 2020 overleg met elkaar om een haalbare planning voor alle bouwprojecten te realiseren. Met schoolbesturen worden afspraken gemaakt over het tijdstip van het aanvragen van een voorziening, zodat een voorziening niet te vroeg wordt aangevraagd en budget op de plank blijft liggen. De financiële planning van het Meerjarenperspectief onderwijshuisvesting 2016-2025 (MPOHV) wordt jaarlijks aan deze afspraken aangepast en gelijktijdig met de Programmabegroting geactualiseerd.
Prestatie-indicatoren
Nul- | Reali- | Doel- | Doel- | Doel- | Doel- | Details | |||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Voortgang uitvoering van het MPOHV 2016-2025 | 39,8% | 46,2% | 57,7% | 71,2% | 85,6% | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deel van de tijdelijke schoolgebouwen, dat in dit jaar wordt ingezet voor onderwijs | 70,6% | 70,4% | 70,0% | 36,7% | 25,4% | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klantonderzoek schoolbesturen over samenwerking bij huisvesting school | - | - | 7,0 | 7,5 | 8,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
|