We zetten proactief in op de marktgroepen ‘bouw en energietransitie’, ‘digitale vaardigheden en ICT’, ‘gezondheid’ en ‘onderwijs’. Omdat zij het hart van de Utrechtse economische structuur en groei raken, een grote kans bieden op toekomstbestendige werkgelegenheid en op dit moment nog steeds een tekort aan gekwalificeerd personeel hebben, dat ook de komende jaren naar verwachting aanhoudt.
- Marktgroep bouw & energietransitie: we zetten in op initiatieven die kiezen voor, en leren en werken in de techniek bevorderen. Voorbeelden hiervan zijn ‘bouw=wouw’, waarbij aan jongeren en werkzoekenden uit Overvecht betaalde leerwerkplekken worden aangeboden bij de renovatie van drie Mitros-flats en de ontwikkeling van 2 wooncomplexen op de NPD-strook door BAM/AM. We werken verder aan de ontwikkeling van het Techniek Experience Center Utrecht (TEC), waarin leerlingen van basisscholen en voortgezet onderwijs uit Overvecht en andere wijken kennis kunnen maken met de technieken die nodig zijn voor de fysieke, ruimtelijke opgave. Doelstelling is het verkleinen van de mismatch op de arbeidsmarkt door de instroom van technisch geschoold personeel te vergroten. Op basis van de evaluatie van de Beroepentuin Overvecht, waarbij vijftien à twintig werkzoekenden zich scholen in technische tekortberoepen, wordt gekeken naar een mogelijk vervolg. We hopen te starten met Van Bank naar Bouw en Techniek, een omscholingstraject dat deelnemers uit de financiële wereld doormiddel van een opleidingstraject klaarmaakt voor een vervolgcarrière in de bouw en infra. En we geven uitvoering aan het Actieplan Circulaire stad.
- Vanuit de marktgroep Gezondheid werken we gezamenlijk met provincie, gemeente, UWV en zorgaanbieders aan een regionaal opleidingsaanbod gericht op overdracht van specifieke specialistische vaardigheden en kennis in de zorg. Daarbij zetten we een regionale poule van begeleiders open en faciliteren van een gezamenlijke werkgever (bijvoorbeeld coöperatie) als tijdelijke werkgever in de gezondheidszorg.
- Marktgroep onderwijs: voor de aanpak van het lerarentekort is in de regio het actieprogramma ‘Utrecht leert’ opgezet. Samen met schoolbesturen, opleiders en werkgeversservicepunten wordt gewerkt aan instroom, opleiding en behoud van onderwijsprofessionals.
- Marktgroep ICT en digitale vaardigheden: we vervolgen onze inzet voor de TechCommunity. Met de ontwikkeling van de community beogen we ICT-studenten en bedrijven in een eerder stadium van de studie met elkaar verbinden, zij–instroom te bevorderen, de mogelijkheden van ICT-ontwikkelingen te tonen en de maatschappelijke impact van ICT-vraagstukken en oplossingen uit te dragen. Het doel is dat er in 2021 een uitvoeringsorganisatie staat die alle, nu nog versnipperde projecten, gaat coördineren en samenbrengen.
We maken deals met werkgevers en opleidingsinstellingen over een gezamenlijk investeringsprogramma. Deze deals moeten de mismatch op de arbeidsmarkt verkleinen en de aansluiting van de Utrechtse beroepsbevolking bij die arbeidsmarkt vergroten. Deze activiteiten ondersteunen en liggen in het verlengde van de economische maatregelen met betrekking tot opleiden zoals deze in het coronahoofdstuk zijn weergegeven.
2021 is het eerste volledige jaar van de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht (ROM Regio Utrecht) en de Economic Board Utrecht (EBU) nieuwe stijl. De ROM is in mei 2020 formeel opgericht en heeft een vliegende start gehad door de Corona Overbruggingslening (COL)-regeling, gefinancierd door het Rijk, uit te voeren. Voor de komende jaren is vanuit de ROM € 22 miljoen beschikbaar aan fondsen voor het innovatieve MKB. Naast fondsen richt de ROM zich op innoveren (business development) en handelsbevordering en acquisitie (trade & invest). De EBU zal zich vanaf 2021 richten op strategische advisering, netwerkverbreding- en versterking, versterken van lobbykracht en het opwerken van maatschappelijke initiatieven. Hierin zal de EBU nauw samenwerken met de ROM maar ook met andere triple-helix partners in de regio.
De veerkracht van de arbeidsmarkt is een belangrijke indicator waarop we als regio goed scoren. Om deze sterke uitgangspositie te behouden, moet de beroepsbevolking voldoende gekwalificeerd zijn voor de (huidige en toekomstige) behoeften van bedrijven, kennisinstellingen en overige organisaties. Investeren in menselijk kapitaal en het ontwikkelen van een meer inclusieve en skills-georiënteerde arbeidsmarkt is daarmee een belangrijke opgave waar we met elkaar voor staan. Gepleit wordt voor een meer structurele inzet op leven lang ontwikkelen, waarbij naast kennis volop wordt ingezet op vaardigheden en competenties (skills). Dit draagt direct bij aan het wendbaar en weerbaar maken van de beroepsbevolking en daarmee aan het economisch herstel. Als regio ontwikkelen we daarom een gezamenlijke Human Capital Agenda (HCA), die aansluit op de Regionale Economische Agenda (REA). Hoewel er in de regio al het nodige gebeurt op het gebied van leven lang ontwikkelen, re-skillen en up-skillen, ontbreekt een samenhangende agenda waaronder alle initiatieven plaatsvinden, of waar initiatieven op aan kunnen haken. Die samenhang wordt gevonden in de HCA.