We willen ervoor zorgen dat Utrechters die instromen in de bijstand zo snel mogelijk weer aan het werk gaan en waar nodig om- en bijscholing krijgen. We passen onze dienstverlening aan de toenemende instroom en de diversiteit van de doelgroep aan.
We gebruiken, onder andere, de lessen van het onderzoek Weten wat werkt voor de verbetering van onze dienstverlening. De crisis zorgt voor de instroom van een nieuwe doelgroep bijstandsgerechtigden en daarom passen we onze dienstverlening hierop aan. Een deel van deze doelgroep is naar verwachting meer zelfredzaam dan de ‘traditionele’ bijstandsdoelgroep met een wezenlijk andere ondersteuningsvraag. Een deel van de nieuwe instroom zal, ook als de arbeidsmarkt weer aantrekt, niet terug kunnen in de ‘oude’ baan of het eigen bedrijf. Het betreft mensen die arbeidsfit zijn, maar waarbij hun werkervaring en/of hun opleiding niet langer aansluit bij de banen in de kansrijke sectoren.
Meer informatie hierover en onze inzet hierop vindt u terug in het Coronahoofdstuk in deze begroting.
Werkbeweging
In 2021 zetten we de actieagenda Werkbeweging voort. We blijven inzetten op intensieve persoonlijke begeleiding, eventueel aangevuld met scholing. We blijven met werkgevers in gesprek om meer passende banen en kansen te creëren en blijven de strijd aan gaan tegen alle vormen van discriminatie. De huidige economische situatie betekent dat we opnieuw moeten bekijken welke mogelijkheden er zijn om mensen in beweging naar werk te krijgen en te houden. Daarbij investeren we extra in de wijk Overvecht met middelen uit de subsidie van het ministerie van Binnenlandse Zaken genaamd Regiodeal Overvecht. We zetten de subsidie in om te experimenteren met vormen van dienstverlening passend bij de wijk.
Integrale opgave jongvolwassenen
In 2019 zijn we gestart met de pilot dak- en thuisloze jongeren. Binnen deze pilot proberen we doormiddel van maatwerk dak- en thuisloosheid bij jongeren aan te pakken en te voorkomen. We zijn gestart met 30 casussen. Meestal zit de doorbraak in een van de onderdelen van de zogenaamde Big 5: huisvesting, school/werk, financiën, een volwassene om op terug te vallen en een sociaal netwerk. Hiervoor werken verschillende teams binnen de gemeente intensief samen: team Jeugd, Zorg en Veiligheid, team Leerlingzaken, Team Jongeren en Team dak- en thuislozen. In de loop van deze pilot hebben we gezien dat een maatwerk- of onconventionele oplossingen voor een veel grotere groep dak- en thuisloze jongeren dé doorbraak zou kunnen zijn. Bijvoorbeeld maatwerk bij het inschrijven op 1 adres, de kostendelersnorm en 4–weken zoektermijn. Daarom zijn we in de zomer van 2020 met een actie-onderzoek gestart om in kaart te brengen welke obstakels er in wet- en regelgeving zitten om tot oplossingen te komen die op grote(re) schaal kunnen worden toegepast. De uitkomsten van het actieonderzoek worden in 2021 verwacht met concrete aanbevelingen om onze werkwijze en dienstverlening aan te passen.
Veranderopgave inburgering
Per juli 2021 wordt de gemeente weer verantwoordelijk voor inburgering. Vooruitlopend hierop ontwikkelen wij samen met partners in de stad een totaalaanpak in de vorm van een doorgaande lijn voor asielmigranten en investeren wij in geïntegreerde trajecten (combinaties taal, opleiding en werk). Bij de doorgaande lijn besteden wij aandacht aan alle levensgebieden en zetten daarbij extra instrumenten in die gericht zijn op het wegnemen van belemmeringen die specifiek of sterker gelden voor statushouders. We zetten onder andere in op het oefenen van taal in de praktijk (aanvullend op een eventuele inburgeringscursus), omgaan met geld en schuldenproblematiek. Samen met de regio blijven wij inzetten op het zo vroeg mogelijk in beeld krijgen van de kansen en mogelijkheden van de asielzoekers die voor huisvesting aan onze regio gekoppeld zijn (doorgaande lijn/waardevolle wachttijd). Wij onderzoeken de mogelijkheid om inburgeringstrajecten samen met de regio in te kopen.
Wij geven vorm aan onderwijsroutes voor statushouders en anderstaligen die niet eerder een diploma konden halen of statushouders die een opleiding nodig hebben om duurzaam aan het werk te komen. Ook hierbij worden steeds combinaties van taal, opleiding en werkervaring gemaakt.
Perspectief door Activering/arrangement 4
Om uit de huidige crisis te komen is uitstroom naar werk van essentieel belang. Tegelijkertijd weten we dat de stap naar werk voor de meeste mensen in arrangement 4 groot is. Voor zover werk aan de orde is zal de weg ernaartoe lang en intensief zijn. Zoals in het coronahoofdstuk is aangegeven houden we de dienstverlening aan arrangement 4 in tact. Wij zetten de wijkcontactdagen, team wijkcontactdagen, voort zodat de doelgroep in beeld blijft. We bieden begeleiding aan degenen die een stap richting werk kunnen en willen zetten. We bieden hen dienstverlening vanuit de andere teams van de unit werk, dit zal voornamelijk vanuit de teams van de actieagenda Werkbeweging (arrangement 3) zijn. Ook continueren we onze dienstverlening aan jongeren, dak- en thuislozen en statushouders uit arrangement 4. Met hen is frequenter contact dan de overige mensen uit arrangement 4 en is sprake van een meer intensieve aanpak. Bij het vermoeden van zorgvragen wordt verwezen naar (onder andere) buurtteams of contact opgenomen met de al aanwezige zorginstelling. Mensen uit arrangement 4 worden door deze organisaties begeleid op het gebied van activering.
Social return
We zien social return nadrukkelijk als kans om bij te dragen aan de opgaven van de stad, zodat meer Utrechters en opdrachtnemers kunnen profiteren van de kansen die social return biedt. We kunnen op grond van het non-discriminatie beginsel in het aanbestedingsrecht als gemeente niet voorschrijven dat opdrachtnemers medewerkers uit Utrecht in dienst nemen of dat opdrachtnemers zich verbinden aan Utrechtse opgaven of initiatieven. Daarom zijn we in de zomer 2020 gestart met een onderzoek naar de mogelijkheden die er wel zijn. Met de uitkomsten van dit onderzoek gaan we in 2021 aan de slag.
Samenwerking arbeidsmarktregio Midden-Utrecht
Vanaf 1 januari 2021 treedt de gewijzigde SUWI regelgeving in werking wat gevolgen heeft voor de manier waarop we binnen onze arbeidsmarktregio samenwerken. De regierol van de centrumgemeente om de regionale samenwerking vorm te geven, wordt geformaliseerd. Dit betekent dat gemeenten en het UWV gezamenlijk een uitvoeringsplan opstellen waarin de samenwerking op het gebied van werkdienstverlening in de arbeidsmarktregio is beschreven. Ook moet één centraal aanspreekpunt voor werkgevers in de regio vorm krijgen. Dit krijgt onder andere vorm door een website van het regionale werkgeversservicepunt te lanceren die in de plaats zal komen van het huidige ‘Midden Utrecht Werkt Door’.
In 2021 zetten we concrete stappen op het vlak van harmonisatie van instrumenten in onze regio. Denk hierbij onder andere aan geharmoniseerde voorwaarden rondom jobcoaching en loonkostensubsidie.
Tot slot blijven we ons sterk maken voor het behalen van de regionale doelstelling van de banenafspraak. Het rijk heeft nog geen indicatieve doelstelling vastgesteld voor onze regio in 2021. Vooralsnog richten we ons op onze eigen doelstelling dat eind 2021 50% van de doelgroep banenafspraak uit onze regio aan het werk is.