In 2021 werken we verder aan de uitvoering van het actieprogramma ‘Samen stad maken op de Utrechtse manier’ dat op 21 november 2019 is vastgesteld. Doelstelling van het actieprogramma is dat meer verschillende Utrechters kunnen meedoen, meer mensen zich betrokken voelen bij de stad Utrecht en plannen, beleid en projecten een kwaliteitsimpuls krijgen. Per project en traject onderzoeken we welke participatiewijze het beste past. Daarbij maken we gebruik van de Utrechtse participatieleidraad . Met de halfjaarlijkse voortgangsrapportages informeren we over de voortgang en relevante ontwikkelingen.
Voor veel mensen bieden websites, apps, sociale media en andere digitale kanalen een laagdrempelige manier om van zich te laten horen en om informatie te krijgen. Door de drempel te verlagen om mee te doen creëeren we de mogelijkheid voor meer Utrechters om betrokken te zijn bij hun straat, buurt of wijk. Op het digitale participatieplatform denkmee.utrecht.nl zijn de verschillende vormen van online participatie bij elkaar gebracht met het oog op herkenbaarheid en toegankelijkheid. Het platform is in september 2020 gestart voor de gemeentelijke organisatie. De verwachting is dat in 2021 ook de wijkplatforms er gebruik van kunnen maken.
Wijkplatforms verbinden verschillende groepen bewoners, ondernemers en professionals van maatschappelijke organisaties aan elkaar, waarbij inclusiviteit een belangrijk uitgangspunt is. Buurten verschillen. Daarom gaan we bij buurtbudgetten voor maatwerk, aangepast aan de buurt en de mensen die er wonen. We bouwen voort op de ervaringen van Noordwest begroot in de Bloemen- en Predikantenbuurt in Noordwest. De plannen die door de inwoners van de Bloemen- en Predikantenbuurt zijn gekozen, worden in 2021 uitgevoerd.
Met het gemeente brede participatienetwerk, de interne portal participatie en initiatief en met trainingen werken we aan het vakmanschap van onze medewerkers op het gebied van participatie en daarmee aan de continue ontwikkeling en kwaliteit op het gebied van participatie.
De wijkbureaus zijn een laagdrempelige plek in onze dienstverlening aan inwoners en ondernemers. Inwoners kunnen terecht met vragen, meldingen of ideeën over hun leefomgeving en kunnen terecht op het wijkspreekuur van de wijkwethouder. Het wijkbureau is ook een netwerkplek voor medewerkers en professionals in de wijk waar kennis en kunde over de Utrechtse buurten samenkomt en wordt uitgewisseld. Het ontsluiten en analyseren van kwalitatieve en kwantitatieve gegevens helpt ons en onze maatschappelijke partners om het werk in Utrechtse buurten gericht en effectief in te zetten.
In verschillende buurten kunnen bewoners terecht bij mensen van het wijkbureau die werken op locaties in de buurt, zoals in buurthuis de Leeuw (Votulast/Noordoost), in de Cereolfabriek (West), Kanaalstraat (West) en bij Podium Oost (Oudwijk/Oost) en café-restaurant De Pomp aan de Croeselaan (Zuidwest). Wijkbureau Vleuten-De Meern zet een herkenbare wijkbureau-bakfiets in tijdens bezoeken in de wijk.