2. Wmo: In Utrecht kan iedereen meedoen en als inwoners het niet zelfstandig kunnen krijgen zij daarbij de zorg en ondersteuning dichtbij en op maat

2.2 Utrechters krijgen de zorg en ondersteuning passend bij hun vraag zodat zij (weer) mee kunnen doen aan het dagelijks leven

Wat gaan we daarvoor doen?

P2.2.1 Een toegankelijk en passend aanbod van aanvullende zorg en voorzieningen voor Utrechters die dit nodig hebben

2021 wordt het tweede jaar van de nieuwe contractperiode met de aanbieders voor aanvullende zorg. Voor individuele begeleiding ligt daarbij in 2021 de nadruk op het beheersbaar houden van de groei om op die manier de toegankelijkheid te waarborgen en tegelijkertijd zo goed mogelijk aan te sluiten op de leefwereld van de individuele cliënt. Dit doen we onder andere door te sturen op intensievere buurt- en gebiedsgerichte samenwerking, zowel onderling als met de partners in de sociale basis en de basiszorg.

In samenwerking met regiogemeenten en de provincie voeren we pilots uit om te onderzoeken of we het doelgroepenvervoer efficiënter kunnen organiseren. Hierbij wordt gekeken naar hoe we het gebruik van het openbaar vervoer kunnen stimuleren en hoe we het doelgroepenvervoer en het openbaar vervoer beter op elkaar kunnen laten aansluiten. De uitkomsten van de pilots worden gebruikt voor de vormgeving van het vervoerscontract per 2024.

In 2021 gaat de aangescherpte regeling Sociale prestatie en Dagondersteuning in, waarmee het activiteitenaanbod voor activering een duidelijkere positie in de sociale basis krijgt. Het samenwerkingsverband Aan de slag in Utrecht (ADSU) tekent in 2021 een nieuwe samenwerkingsovereenkomst om het aanbod in brede samenwerking verder te verbeteren

In 2021 wordt na een dialooggerichte aanbesteding een nieuw contract afgesloten voor hulp bij het huishouden. Signalering en verbinding in de wijk zijn hierbij belangrijke elementen.

Na het faillissement van één van de door ons gecontracteerde leveranciers van hulpmiddelen is een nieuwe leverancier aangesloten bij ons contract. Ook met deze partij willen we een goede samenwerkingsrelatie opbouwen en zorgen voor een goed proces van aanvraag tot levering van hulpmiddelen. In de kwartaaloverleggen met de gecontracteerde hulpmiddelenleveranciers spreken wij over de verdere verbetering van het proces rond de levering van hulpmiddelen. Ook nemen we als gemeente Utrecht deel aan het landelijke traject met betrekking tot de Verbeteragenda Hulpmiddelen, getrokken door de VNG.

Deze pagina is gebouwd op met de export van