Stelselindicatoren jeugd
In het Utrechts sturingsmodel werken we vanuit een visie, leidende principes, gedeelde waarden, bijbehorende kaders en een kwantitatieve en kwalitatieve informatievoorziening. We werken met een drietal stelselindicatoren om zicht te krijgen en te sturen op ontwikkelingen in het zorglandschap. De stelselindicatoren zijn:
- Het bereik: in- en uitstroom van het aantal cliënten
- De beschikbaarheid: wachttijden en aantal wachtenden
- De kwaliteit: cliëntervaring
Bereik
Zoals bij de algemene doelstelling aangegeven, is het moeilijk in te schatten wat de komende maanden de effecten van de corona-maatregelen zijn op de ontwikkeling van de vraag en de mate waarin de aanbieders hier een antwoord op kunnen geven. Zoals beschreven in de bijlage van de Raadsbrief van 10 juli 2020 hebben we, kort na de eerste signalen van teruglopende aanmeldingen bij aanbieders, een werkgroep ingesteld om data tweewekelijks uit te wisselen en te duiden. We zetten deze samenwerking de komende periode voort om nauw vinger aan de pols te houden van actuele ontwikkelingen en waar nodig bij te sturen.
Het is lastig te zeggen hoe het bereik zich komend jaar zal ontwikkelen. Naast de effecten van corona speelt de overgang naar buurtgerichte specialistische jeugdhulp hierin een grote rol. Vanaf 2020 organiseren KOOS en Spoor030 de zorg dichtbij en op maat, in teams in de buurt en met zorg die erop gericht is dat kinderen en jongeren zoveel als mogelijk opgroeien in een gezin. Specialistische hulpverleners werken dichterbij kinderen en gezinnen en kunnen zo beter samenwerken met het buurtteam, huisarts, jeugdarts, school en andere partijen. Wat deze nieuwe werkwijze in 2021 precies gaat betekenen in de ontwikkeling van het bereik van zowel buurtteam als aanvullende zorg is nog niet duidelijk.
Beschikbaarheid
De beschikbaarheid van zorg, ofwel het tijdig inzetten van passende zorg, is sterk afhankelijk van de ontwikkeling van de vraag en de beschikbare personeelscapaciteit. Wij verwachten dat als gevolg van de uitbraak van het coronavirus er sprake zal zijn van een uitgestelde vraag en mogelijk ook een groei van de vraag vanwege meer problematiek bijvoorbeeld door de economische effecten. Dit zal de druk op de beschikbaarheid van zorg, en daarmee de wachttijd, vergroten. In het hoofdstuk Corona in deze programmabegroting is uitgewerkt welke interventies worden ingezet om onder andere de druk op de zorg en ondersteuning en daarmee de wachttijden te voorkomen.
Bij het buurtteam volgen we de beschikbaarheid doordat in hun rapportages is opgenomen hoeveel tijd er tussen de aanmelding en een kennismakingsgesprek zit, en hoeveel tijd tussen het kennismakingsgesprek en de start van de ondersteuning. De ambitie waar we op sturen is voor 2021, net als voorgaande jaren, dat binnen vijf werkdagen het kennismakingsgesprek plaatsvindt.
We volgen de tijdige beschikbaar van zorg of ondersteuning van KOOS en Spoor030 via het
i-berichtenverkeer. Tot dusverre wordt het i-berichtenverkeer nog niet precies genoeg gebruikt om een volledig beeld te bieden. Daarom zijn we naast deze kwantitatieve informatie alert op signalen die verwijzers geven en zijn we tweewekelijks met KOOS en Spoor030 afzonderlijk in gesprek, onder andere over in hoeverre het lukt om in de wijken tijdig passende zorg te bieden aan kinderen en gezinnen. In 2021 blijven we ons met KOOS, Spoor030 en andere partijen in het Utrechtse zorglandschap inzetten om de beschikbaarheid van zorg te verbeteren. Het samenwerken m.b.t. dit vraagstuk is sinds 2020 een stuk eenvoudiger geworden, nu er twee aanbieders van aanvullende jeugdhulp – ieder in een deel van de stad – zorg bieden.
Kwaliteit
We vinden het belangrijk om de ervaring van cliënten van de verschillende vormen van jeugdhulp te volgen. Dit doen we op een aantal manieren: de rapportages van het buurtteam, klachtenrapportages, signalen van aanbieders tijdens Q-gesprekken, signalen uit de stad (bijvoorbeeld van verwijzers of partners uit de sociale basis) en via de Ervaringwijzer. Het buurtteam heeft in 2020 voor het eerst gewerkt met het inzetten van de Ervaringwijzer, zij gaan daar in 2021 op grotere schaal mee verder. Ook KOOS en Spoor030 gebruiken de Ervaringwijzer om de cliëntervaring te monitoren. In 2021 verwachten we hier de eerste resultaten van.