Wat mag het kosten?

x € 1.000

Omschrijving

Rekening
2019

Begroting
2020

Begroting
2021

Begroting
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Baten

04-1-1-1

Uitvoer. maatregelen fiets en voetganger

1.437

2.773

200

0

0

0

04-1-1-2

Uitvoer. maatreg. gebruik Openb.vervoer

14.273

2.762

1.968

1.268

723

268

04-1-1-3

Uitvoer. maatreg. doorgaande autoverkeer

668

90

155

155

65

65

04-1-1-4

Uitvoeren maatregelen luchtkwaliteit

0

672

652

293

0

0

04-1-1-5

Uitvoeren maatregelen goederenvervoer

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

16.379

6.297

2.975

1.716

788

333

Lasten

04-1-1-1

Uitvoer. maatregelen fiets en voetganger

5.746

6.332

8.562

4.891

5.170

1.340

04-1-1-2

Uitvoer. maatreg. gebruik Openb.vervoer

18.470

11.009

7.961

7.235

6.123

5.191

04-1-1-3

Uitvoer. maatreg. doorgaande autoverkeer

2.451

3.286

2.837

2.038

854

5.326

04-1-1-4

Uitvoeren maatregelen luchtkwaliteit

0

3.704

3.007

1.253

566

580

04-1-1-5

Uitvoeren maatregelen goederenvervoer

0

524

0

0

0

0

Totaal lasten

26.668

24.855

22.367

15.417

12.713

12.437

Saldo baten en lasten

-10.289

-18.558

-19.393

-13.702

-11.925

-12.104

Mutaties reserves

Toevoeging reserves

22.905

15.735

12.912

5.475

24.355

16.018

Onttrekking reserves

12.680

9.636

11.193

-1.921

10.586

2.327

Geraamd resultaat

-20.514

-24.658

-21.111

-21.098

-25.695

-25.795

Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.

Voor bovenstaande doelstellingen geldt dat de lasten en baten zijn opgenomen conform de uitvoeringsplanning in het Meerjaren Perspectief Ruimte 2020. Het betreft de geautoriseerde lasten van de projecten. Dit verklaart waarom de lasten en baten jaarlijks verschillen. Een gedetailleerd overzicht van de projecten is opgenomen in de investeringsstaat van het programma bereikbaarheid. De meest opvallende afwijkingen uit bovenstaande tabel lichten we hieronder toe.

Uitvoeren van projecten en maatregelen die fiets en voetgangers als vormen van vervoer aantrekkelijker maken
De baten zijn 2,5 miljoen euro lager dan in 2020. Dit is te verklaren doordat de bijdragen voor projecten met een externe dekking grotendeels zijn ontvangen. De lasten zijn 0,9 miljoen euro hoger dan in 2020.
Dit heeft te maken met de fasering van de projecten.

Uitvoeren van projecten en maatregelen die het gebruik van openbaar vervoer bevorderen
De baten zijn per saldo 0,797 miljoen euro lager en de lasten zijn 3,071 miljoen euro lager onder andere doordat de Uithoflijn in 2019 is opgeleverd en voor het grootste gedeelte in 2020 financieel is afgewikkeld.

Uitvoeren van projecten en maatregelen waarmee doorgaand autoverkeer naar de rand van de stad wordt verplaatst.
De baten en lasten zijn nagenoeg van dezelfde omvang als 2020.

Uitvoeren van maatregelen luchtkwaliteit (relatie programma Duurzaamheid)
De lasten van de maatregelen luchtkwaliteit (ASV/Elektrisch Vervoer, Aanpak Luchtkwaliteit,
Luchtmeetnet) zijn 0,697 miljoen euro lager onder andere doordat het Actieplan Schoon Vervoer 2015-
2020 voor het grootste deel is uitgevoerd. De maatregelen luchtkwaliteit dragen bij aan de opgenomen
prestatiedoelstelling 2.1.2. in het programma Duurzaamheid.

Uitvoeren van maatregelen in het kader van goederenvervoer
De lasten van de maatregelen in het kader van goederenvervoer zijn 0,524 miljoen euro lager dan in 2020. De middelen voor het weren van zwaar verkeer in de binnenstad (0,150 miljoen euro), de Green deal ZES en subsidieregeling procesinnovatie duurzaam goederenvervoer (bij elkaar 0,099 miljoen euro) zijn incidenteel toegekend voor 2020. Daarnaast wordt over de continuering van de beleidsinzet voor goederenvervoer voor 2021 nog besloten bij deze programmabegroting (in verband met de coronacrisis is meerjarige besluitvorming over het MPR uitgesteld tot de integrale afweging bij deze begroting). In 2020 bedroeg dit 0,275 miljoen euro.

Mutatie reserves
De begrote storting in de reserves van 13,309 miljoen euro in 2021 bestaat voor een bedrag van 8,238 miljoen euro uit een storting in de reserve Bereikbaarheid. Het resterende bedrag van 5,071 miljoen euro betreft een storting in de vaste activa reserve ter dekking van de toekomstige kapitaallasten van investeringen met maatschappelijk nut. Het gaat om de volgende projecten en bedragen:

  • Herinrichting Nachtegaalstraat- Reigerstraat 1,664 miljoen euro;
  • Herinrichting Wittevrouwenstraat- Voorstraat 1,906 miljoen euro;
  • Binnenstedelijke verbindingsweg Socrateslaan Beneluxlaan 1 miljoen euro;
  • Herinrichting Europalaan Noord 0,5 miljoen euro.

De storting van 8,238 miljoen euro in 2020 en de onttrekkingen uit de reserve Bereikbaarheid betreffen de uitwerking van het MPR 2020. In verband met de uitvoering van het programma Bereikbaarheid is een bestemmingsreserve ingesteld voor de dekking van meerjarige projecten.

Daarnaast vinden tot en met 2024 voor een bedrag van 7,650 miljoen euro verrekeningen met de reserve Bereikbaarheid plaats ten behoeve van investeringen op het gebied Fiets. Het gaat om investeringen die naar voren gehaald worden om de gevolgen van de coronamaatregelen te verzachten. In 2021 gaat het om een bedrag van 1,3 miljoen euro. Deze mutaties worden verder toegelicht in het hoofdstuk over de coronacrisis.

Verbonden Partijen

Deze subdoelstelling heeft geen verbonden partijen.

Deze pagina is gebouwd op met de export van