In 2021 werken we verder aan de verbetering en veiligheid van het fietsnetwerk in de stad, om een verdere toename van het gebruik van de fiets te faciliteren. We werken aan de uitvoering van de herinrichting van:
- de Burgemeester Reigerstraat/Nachtegaalstraat,
- de Westerkade/Oosterkade,
- de Weerdsingel Oostzijde,
- de route langs de Vecht tussen de Rode Brug en de David van Mollembrug,
- de fietsonderdoorgang onder het spoor ter hoogte van de Locomotiefstraat (Cartesiusdriehoek),
- de alternatieve fietsverbinding door Rijnsweerd naar het USP.
Bij het bepalen van tijdelijke verkeersmaatregelen bij wegwerkzaamheden hanteren we als uitgangspunt, dat fietsers en voetgangers het werk moeten kunnen passeren, tenzij de verkeersveiligheid en de veiligheid op de bouwplaats in het gedrang komen. Als verkeer moet worden omgeleid zal worden gekozen om gemotoriseerd verkeer (in elk geval auto’s) om te leiden en fietsers en voetgangers direct langs het werk te leiden. Op deze wijze stimuleren we reizigers om tijdens wegwerkzaamheden met verkeershinder te kiezen voor de fiets of te lopen en niet voor de auto. Waarbij we reizigers stimuleren om deze keuze voor gezonde mobiliteit ook na afloop van de werkzaamheden te blijven maken.
Ook in 2021 zorgen we voor goede omleidingsroutes voor fietsers en auto’s bij wegwerkzaamheden. Goed voorbeeld hiervan zijn de huidige alternatieve fietsroutes door en langs de historische binnenstad vanwege de herinrichting van de Voorstraat-Wittevrouwenstraat. Deze fietsroutes tussen station/binnenstad en het Utrecht Science Park willen we in 2021 handhaven en fietsers blijven stimuleren om deze routes ook te gebruiken voor meer spreiding van het fietsverkeer. Dit is ook nodig vanwege de volgend jaar geplande werkzaamheden voor de herinrichting van de Nachtegaalstraat en de Burgemeester Reigerstraat.
Gelijktijdig en in lijn met het nieuwe mobiliteitsplan 2040 werken we aan de voorbereiding van het Integraal Programma van Eisen en Functioneel Ontwerp (IPvE/FO) voor het Ledig Erf en de ontwerpuitwerking van een aantal korte termijn verbetermaatregelen voor voetganger, fiets en OV op de route Vondellaan-Powellweg-Albatrosstraat. In deze voorbereiding onderzoeken we integraal wat de effecten van deze maatregelen zijn op de verkeerscirculatie en leefbaarheid in het omliggende (Zuidpoort)gebied en wat de optimale samenhang, fasering en afhankelijkheden tussen deze maatregelen zijn. Het integrale startdocument van de maatregelen ronden we in het najaar van 2020 af, waarna in 2021 de ontwerpuitwerking start.
Daarnaast bereiden we de uitvoering voor van de herinrichting Maliebaan, en we starten met de voorbereiding voor de aanleg van de Mytylbrug en de brug over de Leidsche Rijn bij Den Hommel. Bij deze projecten werken we nauw samen met het Groenprogramma.
We doen onderzoek naar de meest kansrijke nieuwe fietsbruggen en tunnels. De resultaten van dit onderzoek bieden handvatten om voorstellen uit te werken voor de realisatie, na besluitvorming over financiering. Om ook het fietsverkeer op de langere afstanden te bevorderen, werken we samen met de provincie aan snelfietsroutes van/naar Utrecht. Het deeltraject van de route naar Amersfoort (Alexander Numankade/Jan van Galenstraat) binnen de gemeentegrenzen gaan we uitvoeren. Het traject van de route naar Nieuwegein (Jutfaseweg) is in voorbereiding.
Er is een fonds opgericht om relatief kleine belemmeringen die fietsers tegenkomen snel te kunnen verhelpen. Dat zal ook in 2021 leiden tot kleine fysieke maatregelen die bijdragen aan het comfort of de snelheid van de fietser. We werken onder andere aan een aanpassing bij de Laan van Minsweerd.
Met de provincie en regiogemeenten (U16) hebben we in een intentieovereenkomst afspraken gemaakt om regionale routes te verbeteren. In deze overeenkomst is een projectenlijst opgenomen waar we de komende vier jaar aan gaan werken. De provincie draagt bij in de vorm van subsidies. We willen in dit verband in 2021 onder andere de Bastionweg verbeteren, waarbij we ook de verkeersveiligheid verbeteren.
Bij de herinrichtingsprojecten en bij inbreidingslocaties creëren we meer ruimte voor de voetganger. Hiermee stimuleren we bewoners vaker te gaan lopen. We haken aan bij het project “registratie loopstromen” door middel van passantentellers in de binnenstad. We bereiden de definitieve uitbreiding van het voetgangersgebied in de binnenstad voor.