Armoederegelingen
Laagdrempelige armoederegelingen: In 2020 lieten we een Minima Effect Rapportage (MER) uitvoeren. Hieruit bleek dat van de onderzochte vijftien huishoudtypes de meesten kunnen rondkomen en meedoen, mits men gebruik maakt van alle armoederegelingen. In dat kader werken we samen met het landelijke Virtueel Inkomensloket. Via dit loket kunnen burgers met een laag inkomen via één geautomatiseerde aanvraag meerdere regelingen aanvragen.
In het eerste kwartaal van 2021 willen we een eerste prototype hiervan actief hebben.
U-pas: We blijven werken aan een U-pas die laagdrempelig en eenvoudig in gebruik is en maximaal wordt gebruikt door de U-pashouders. We blijven kijken hoe we de U-pas kunnen door ontwikkelen. Hier besteden we aandacht aan in het klanttevredenheidsonderzoek onder U-pashouders en partners, dat we begin 2021 uitvoeren. Daarnaast kijken we hoe we de wensen van U-pashouders en het aanbod nog beter op elkaar kunnen aansluiten.
U-polis: In de aanloop van 2021 richten we ons op goede voorlichting zodat inwoners een goede afweging kunnen maken welke van de pakketten binnen de U-polis bij hun zorgvraag past. Passend verzekeren vinden we daarin erg belangrijk. De afkoop van het eigen risico is vanaf 2021 anders vormgegeven. Deelnemers die niet het volledige eigen risico hebben gebruikt krijgen dit verschil terug in het nieuwe jaar. Het verplicht afkopen van het eigen risico is vanaf 2021 in deze constructie een keuze van de verzekerde en kan niet verplicht worden gesteld. We lichten de deelnemers hierover in.
We verwachten door de toename van het aantal bijstandsgerechtigden en het toekennen van een U-pas aan de Tozo II deelnemers dat het aantal verzekerden zal toenemen. Het contract met Zorg en Zekerheid is per 2021 met 1 jaar verlengd. Dit contract kan hierna nog vier keer met één jaar worden verlengd.
De individuele Studietoeslag (IST): In 2021 wijzigt de regeling landelijk op een aantal onderdelen. De belangrijkste wijzigingen die van invloed zijn op de uitgaven zijn de hoogte van de IST en de doelgroep. De hoogte van de toeslag wordt landelijk vastgesteld en wordt daarmee voor alle gemeenten gelijk. Het precieze bedrag is nog niet bekend. Daarnaast geldt er straks geen leeftijdsgrens meer. Ook studenten onder de 18 jaar kunnen recht op IST hebben. En er wordt niet meer gekeken naar het vermogen van de student. De doelgroep van de IST wordt daarmee groter. De verwachting is dat deze wijzigingen per 1 juli 2021 gaan gelden.
Woonlastenfonds: Op 30 juni 2021 loopt de afbouwregeling voor het Woonlastenfonds af en houdt het fonds op te bestaan. We hebben betrokkenen geïnformeerd over het einde van het fonds en nogmaals gewezen op de mogelijkheid om voor eind 2020 huurkorting aan te vragen.
Schulddienstverlening
In 2021 gaan we door met de uitvoering van de actieagenda Utrechters Schuldenvrij, met als doel dat Utrechters kunnen rondkomen, meedoen en schulden(zorg)vrij zijn. De economische gevolgen van het coronavirus maken deze inzet nog belangrijker. Meer inwoners krijgen te maken met armoede en schulden. De groepen die het meest worden getroffen zijn jongeren, flexwerkers en zelfstandigen.
Binnen de actieagenda verleggen we daarom in 2021 en 2022 een aantal accenten. Zo richten we ons nadrukkelijker op het vroegtijdig en snel aanpakken van schulden van jongeren en kleine zelfstandigen. Meer informatie over de inzet hierop vindt u in het hoofdstuk over Corona gerelateerde maatregelen in de programmabegroting.
Jongerenfonds
In 2020 heeft u ingestemd met het opnemen van de pilot Jongerenfonds in de reguliere dienstverlening. Hiermee behouden we de werkwijze van het fonds en stellen we het open voor meer jongeren met schulden. Om de groei van het aantal jongeren te kunnen opvangen zetten we de middelen van het fonds in voor uitbreiding van het aantal jongerenfondscoaches. Het fonds zal hierdoor in de aankomende jaren leegstromen. Het afkopen van de schulden en het terugbetalen van de lening, wat bij aanvang van de pilot liep via het fonds, zal vanaf 2021 lopen via de gemeentelijke kredietbank. Hierdoor kunnen we meer jongeren in Utrecht blijvend ondersteunen bij het oplossen van hun schulden en het werken aan eigen toekomst.
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
Op 1 januari 2021 wijzigen er een aantal belangrijke zaken in de wet gemeentelijke schuldhulpverlening, welke de basis vormt voor gemeentelijke schuldhulp.
- Gemeenten worden verplicht om schuldhulp aan te bieden op basis van signalen van betalingsachterstanden. We geven hier uitvoering aan met de stedelijke uitrol van de aanpak vroegsignalering en door aan te sluiten op de Nederlandse Schuldhulproute.
- Schuldhulpverleners mogen diverse bronnen raadplegen om inzicht te krijgen in de financiële situatie en de voorgeschiedenis van de inwoner met schulden. Daardoor worden inwoners minder belast tijdens de stabilisatiefase. Dit levert echter ook meer administratief werk op.
- Binnen acht weken na het eerste gesprek met een schuldhulpverlener moet een besluit worden afgegeven over de mogelijkheid om een schuldregeling op te zetten. We bereiden ons voor op deze plicht en bespreken met onze partners hoe wij deze verplichting zo kunnen toepassen dat inwoners er echt baat bij hebben.
Beschermingsbewind
We zetten in op een daling van de uitgaven aan beschermingsbewind. Dit doen we door het bieden van alternatieve dienstverlening (zoals budgetbeheer- en coaching, het Huishoudboekje en de inzet van vrijwilligers), te werken aan betere toeleiding naar passende hulpverlening en te sturen op voortgang en kwaliteit van bewind bij mensen met problematische schulden. In 2021 hebben we samenwerkingsafspraken met toeleiders en bewindvoerders en werken we samen met de Rechtbank om gezamenlijk een zo goed mogelijke toeleiding en doorstroom te realiseren.