Bij ruimtelijke ontwikkelingen stellen we compenserende voorwaarden (onder andere een geluidsluwe gevel en rustige buitenruimte) als randvoorwaarde ter verbetering van het akoestisch woon- en leefklimaat. In de Geluidnota Utrecht is het geluidbeleid vastgelegd. Voor de uitleggebieden (Leidsche Rijn en Vleuterweide) hanteren we voor het wegverkeer een beleidsnorm die vijf decibel onder de wettelijke grenswaarde ligt – om het percentage geluidgehinderden laag te houden. Vanuit gezondheidsperspectief streven we bij nieuwe woningbouwontwikkelingen in de bestaande stad langs gemeentelijke wegen en spoorwegen ook naar geluidsniveaus die vijf decibel onder de wettelijke grenswaarden liggen. Dit draagt bij aan verlagen van het gemiddelde percentage geluidgehinderden. Deze ambitiewaarde is in juni 2019 vastgelegd in de nota Volksgezondheid ‘Gezondheid voor iedereen’.
Ook het verbeteren van bestaande knelpunten moet het percentage inwoners dat geluidsoverlast ervaart omlaag brengen. In 2019 is het Actieplan Geluid opgesteld, waar de maatregelen in staan die we gaan treffen om bestaande geluidsknelpunten in de stad aan te pakken. We doen dit met maatregelen zoals het aanleggen van stiller asfalt en door het verlagen van de maximumsnelheid van het wegverkeer op een aantal wegen in de stad en andere ingrepen in de openbare ruimte; bijvoorbeeld Alexander Numankade-Jan van Galenstraat en afslagverbod hoek Kaatstraat-Oudenoord. Hierbij sturen we op de geluidsbelasting door het wegverkeer maar ook op de akoestiek in een straat door deze zo groen mogelijk in te richten.
In 2021 wordt de nota Externe Veiligheid geactualiseerd. We kijken daarbij naar de aspecten die het gevolg zijn van de energietransitie (zoals buurtbatterijen en waterstoftankstations) en houden rekening met het toekomstige beleid als onderdeel van de Omgevingswet.