Prestatiedoelstelling P2.1.1Rechtmatig en doelmatig verstrekken van bijstandsuitkeringen
Kijkend naar de verwachte recessie volgend op de coronacrisis verwachten we in 2021 een stijging van het aantal huishoudens in de bijstand. Gezien de uitzonderlijke situatie en onvoldoende zicht en grip op de grootte van het na-ijleffect, is het vrijwel onmogelijk een nauwkeurig bijstandsaantal te prognosticeren voor eind 2021. Het CPB heeft vier scenario’s ontwikkeld voor de mogelijke ontwikkeling van het aantal werklozen. Op basis daarvan hebben we scenario’s voor de ontwikkeling van de bijstand in Utrecht gemaakt. Het negatiefste scenario gaat uit van een landelijk werkloosheidspercentage van 9,9%. Als dat scenario daadwerkelijk van kracht wordt, verwachten we in Utrecht eind 2021 tussen de 12.000 tot 12.500 huishoudens in de bijstand.
In 2021 zetten we bij het verstrekken van de bijstandsuitkeringen in op een goede dienstverlening, doorontwikkeling van maatwerk, preventie en handhaving.
Maatwerk en dienstverlening
De coronacrisis heeft de stad en de organisatie op scherp gezet en gedwongen om snel en pragmatisch te handelen door bijvoorbeeld de Tozo [1] te organiseren en uit te voeren. De afronding hiervan zal in 2021 nog enige inzet vergen. Ook in 2021 besteden aandacht aan een stress sensitieve dienstverlening richting de inwoner op alle momenten van contact: bij de spreekuren in de wijk Overvecht, de rondkomen- gesprekken die worden gevoerd met jongeren die een bijstandsuitkering aanvragen en wanneer er behoefte bestaat aan maatwerk. De mogelijkheid voor een loket voor onder andere toelichting op loonstroken in relatie tot aanvullende bijstand wordt dit jaar onderzocht.
Incasso
Inspelend op de gevolgen van de coronacrisis wordt bij de uitvoering van incassobeleid extra ingezet op dienstverlening door persoonlijk contact met inwoners met bijstandsschulden. Met dit contact komen we tot betalingsregelingen dan wel samen met de debiteur tot oplossingen voor belemmeringen die het treffen en nakomen van een betalingsregeling verhinderen.
Met de invoering van de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet op 1 januari 2021 is de inkomensbescherming van mensen met schulden verbeterd. Bepaalde groepen - vooral mensen met een kostendelersnorm en daklozen – krijgen in 2021 voor het eerst met beslag of verrekening te maken. Hoewel zij hierdoor een iets lager besteedbaar inkomen hebben, werken ze op deze manier toe naar een schuldenvrije toekomst.
Preventie en handhaving
Ook in 2021 hebben we op het gebied van handhaving aandacht voor preventie door gerichte communicatie en dienstverlening. Dit doen we op basis van vertrouwen. Om erger te voorkomen heeft het vroegtijdig opsporen van (onbewuste) fraude onze prioriteit. We geven een evenwichtige benadering aan alle doelgroepen en onderzoeken periodiek op verschillende manieren de rechtmatigheid van bijstand. Hierbij zijn we ook alert op signalen van onderbenutting en zorgvraagstukken.
Een belangrijk onderdeel blijft de samenwerking binnen multidisciplinaire projecten, zowel binnen de gemeente, als met diverse externe (landelijke) partijen. Dit laatste krijgt vorm in bijvoorbeeld het project Wijkgerichte Aanpak Overvecht, dat we na de zomer afronden. Door samen te werken met partners als de SVB, IND en politie kunnen we fraude effectief opsporen, zorgbehoeften signaleren en zo werken aan een veilige, leefbare wijk. Ook korte lijnen met de wijkbureaus en welzijnsorganisaties dragen hier aan bij. Na afronding van het project in Overvecht onderzoeken we of het wenselijk is deze werkwijze te implementeren in andere wijken.
[1] Tijdelijke overbruggingsregeling voor zelfstandig ondernemers