Financiën

Overzicht baten en lasten

In onderstaande tabel zijn de belangrijkste incidentele baten en lasten voor het jaar 2021 gespecificeerd.
Uitgangspunten die bij het samenstellen van dit overzicht gehanteerd zijn:

  • alleen posten van materiële betekenis zijn gespecificeerd opgenomen (minimaal 0,1 miljoen euro), Lagere bedragen worden gesaldeerd opgenomen en niet verder gespecificeerd;
  • posten als incidenteel worden aangemerkt indien sprake is van eenmalige baten en lasten;
  • de resultaten van de lang(er)durende programma’s worden niet als incidenteel aangemerkt, zoals het programma Bereikbaarheid en de grondexploitaties (waaronder Stationsgebied en Leidsche Rijn).

De incidentele baten en lasten zijn verantwoord en verder toegelicht op de programma's.

Programma

Omschrijving

Baten/ Lasten/ Res

2021

2022

2023

2024

Bewoners en Bestuur

Reisdocumentendip

baten

-700

-900

-1.000

Transitie Wijken

Lasten

Vernieuwen participatie

Lasten

-130

U in de Wijk

Lasten

-100

Het Utrechts Archief-Aansluiting e-Depot

Lasten

-200

-200

-200

Utrecht 900 jaar

Lasten

-275

-620

-1.150

-80

Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen, Erfgoed

Implementatie omgevingswet

Lasten

-2.600

-1.600

-1.200

Nieuwe woonconcepten

Lasten

-500

-500

Bijdrage restauratie Domkerk

Lasten

-100

Projectkosten Wet kwaliteits-borging voor het bouwen

Lasten

-470

Duurzaamheid

Circulaire Economie

Lasten

-250

-250

-250

Bereikbaarheid

Niet van toepassing

Openbare Ruimte en Groen

Frictiekosten Leidsche Rijn onderhoud openbare ruimte

Lasten

-1.387

Programma "Werven in de Binnenstad"

Lasten

-3.345

-445

-445

-45

Overig

Lasten

-275

-275

Economie & Werkgelegenheid voor iedereen

Fonds mismatch arbeidsmarkt

Lasten

-500

-500

Werk en Inkomen

Voorkomen schulden voor jongeren en ZZP-ers

Lasten

-500

pilot huurverlaging

Lasten

Werkbeweging

Lasten

-500

impuls buurtgerichte vroegsignalering schulden

Lasten

-500

-500

Onderwijs

Realistisch tempo investeringen

Lasten

1.000

1.000

MBO agenda

Lasten

-950

-950

Ondersteuning op maat

Pilot landelijke voorziening vreemdelingen

Lasten

-1.400

Pilot landelijke voorziening vreemdelingen

Reserve

1.400

Nieuw inburgeringsstelsel

Lasten

-1.100

900

Nieuw inburgeringsstelsel

Reserve

1.100

-900

Inclusieve stad/tolerantie

Lasten

-100

-100

Inclusieve stad/Tolerantie

Reserve

100

100

Volksgezondheid

Versterken Sociale Basis Jeugd en JGZ

Lasten

-500

-500

Veiligheid

Cameratoezicht Stationsplein Utrecht

Lasten

-20

Cameratoezicht Stationsplein Utrecht

Reserve

-20

Project Veilige Steden

Baten

-46

Project Veilige Steden

Lasten

-46

Project Kort gestraft langdurig nut

Baten

-52

Project Kort gestraft langdurig nut

Lasten

-52

NCTV - project polarisatie -en radicalisering

baten

-765

NCTV - project polarisatie -en radicalisering

Lasten

-765

Cultuur

Overig

lasten

-220

Overig

baten

-220

Samenleven en Sport

               Start van de Vuelta 2022

lasten

-200

Utrechts Vastgoed

Onderhoud Stadskantoor

lasten

-4.700

Algemene Middelen

Coronakosten

lasten

-47.467

-9.303

-4.778

-1.128

Maatregelen corina

lasten

-20.900

-18.235

Overhead

Gegevensbescherming

lasten

-1.500

-900

Inclusief werkgeverschap: banen voor mensen met een arbeidsbeperking

lasten

-310

-90

Reserves

Mutaties reserves Coronakosten

Reserves

47.467

9.303

4.778

1.128

Mutatie bestemmingsreserve-pakketten

Reserves

20900

18235

Totaal

-21.498

-7.430

-4.245

-125

Samenvatting

2021

2022

2023

2024

Incidenteel begrotingssaldo

-21.498

-7.430

-4.245

-125

Structureel begrotingsaldo

21.498

7.430

4.245

125

Totale baten voor mutaties reserves

1.455.978

1.466.923

1.427.001

1.369.456

Structurele exploitatieruimte

1,48%

0,51%

0,30%

0,01%

Financiële toelichting

Bewoners en bestuur

  • Bij de Programmabegroting 2021 wordt incidenteel geld beschikbaar gesteld om de vermindering van inkomsten door de 'reisdocumenten dip' op te vangen (de 'reisdocument dip' wordt veroorzaakt door verandering in de geldigheidsduur van vijf naar tien jaar).
  • Bij de Programmabegroting 2021 wordt incidenteel geld beschikbaar gesteld aan het Utrechts Archief voor digitaal archiefbeheer.
  • Bij de Voorjaarsnota 2019 heeft de raad incidenteel geld beschikbaar gesteld voor de viering van 'Utrecht 900 jaar stadsrechten in 2022'

Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen, Erfgoed

  • Bij de Programmabegroting 2021 wordt incidenteel geld beschikbaar gesteld voor de implementatie van de Omgevingswet.
  • Bij de Voorjaarsnota 2018 heeft de raad incidentele middelen beschikbaar gesteld voor de ontwikkeling van vernieuwende woonconcepten voor diverse doelgroepen.
  • Bij de Voorjaarsnota 2019 heeft de raad incidentele middelen beschikbaar gesteld voor de restauratie van de Domkerk.
  • Bij de Programmabegroting 2021 heeft de raad incidentele middelen beschikbaar gesteld voor de implementatie van de Wet Kwaliteitsborging Bouwen (WKB).

Duurzaamheid

  • Bij de programmabegroting wordt er incidenteel geld beschikbaar gesteld voor de versnelling van de transitie naar een circulaire stad.

Openbare Ruimte en Groen

  • 3,345 miljoen euro Programma 'Werven in de Binnenstad' voorbereidingskrediet voor 2021. Vanaf 2022 is 0,400 miljoen voorbereidingskrediet en 0,045 miljoen euro rente en afschrijving over weegbruggen).
  • 1,387 miljoen euro frictiekosten onderhoud openbare ruimte Leidsche Rijn doordat het tempo van de nieuw te onderhouden gebieden in Leidsche Rijn voorloopt op de budgettoekenning aan de hand van de bevolkingsgroei.
  • 0,275 miljoen euro overig diverse posten: betere fysieke en sociale toegankelijkheid van voorzieningen (0,275 miljoen euro jaarlijks periode 2019-2022).

Economie & Werkgelegenheid voor Iedereen

  • Bij de Voorjaarsnota 2018 is incidenteel geld beschikbaar gesteld voor het Fonds Mismatch Arbeidsmarkt.

Ondersteuning op maat

  • De gemeente Utrecht heeft in de meidcirculaire 2019 voor een pilot Landelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV) incidentele middelen ontvangen. Een deel van deze middelen die in 2019 resteren zijn nodig voor het voltooien van de pilot. Derhalve is via de resultaatbestemming 2019 1,4 miljoen euro overgeheveld naar 2020.
  • Er is 0,9 miljoen euro aan voorbereidingskosten beschikbaar gesteld voor 2020 voor de invoer van het nieuwe inburgeringsstelsel. De verwachting is dat we deze in 2021 via een vergoeding van het Rijk gecompenseerd krijgen. Derhalve onttrekken we dit bedrag in 2020 uit de algemene dekkingsreserve en om dit in 2021 weer terug te storten.
  • Tevens is er 0,2 miljoen euro overgeheveld via de resultaatbestemming van 2019 naar 2020 voor een project in het kader van het nieuwe het nieuwe inburgeringsstelsel dat van start gaat op 1 juli 2021. Het Ministerie van SZW initieert een pilotprogramma om lessen over de werking op te halen voor de verdere inrichting van een adaptief inburgeringsstelsel en gemeenten voor te bereiden op de implementatie van de nieuwe wet. In gemeentelijke pilots worden belangrijke instrumenten en werkwijzen van het stelsel in de praktijk getest.

Cultuur

  • In 2019 heeft het ministerie van OCW besloten om samen met de Gemeente Utrecht, de provincie Utrecht en de gemeente Amersfoort te participeren in de proeftuinen die zijn voortgekomen uit de profielen voor de culturele stedelijke regio. De kosten en baten die hiermee samenhangen zijn 0,24 miljoen euro in 2020 en 0,22 miljoen euro in 2021.

Utrechts Vastgoed

  • 4,700 miljoen euro incidentele last vanwege een eenmalige toevoeging aan de reserve Stadskantoor om incidentele pieken in het onderhoud in 2024 en 2034 op te vangen.

Overhead

  • In de Voorjaarsnota 2019 zijn budgetten toegekend om binnen de gemeente Utrecht banen te kunnen creëren voor mensen met een arbeidsbeperking. Dit betreft incidentele lasten van 0,350 miljoen euro en 0,090 miljoen euro in respectievelijk 2021 en 2022.
  • Gegevensbescherming is onderdeel van het fundament van de digitale stad en dat fundament moet stabiel en veilig zijn. Op dit moment zien we enerzijds een toename in externe dreigingen en anderzijds een toename in de maatschappelijke verantwoording op het vlak van gegevensbescherming. De eisen die aan ons worden gesteld in wet- en regelgeving worden steeds hoger. In dat licht zullen we ons programma gegevensbescherming moeten intensiveren. Onze doelstelling is dat de gemeente Utrecht eind 2021 in control is op privacy, cybersecurity en informatiebeveiliging. Parallel aan de versnelling van het programma gegevensbescherming die leidt tot een volwaardige organisatie, willen wij reeds het aantal decentrale Information and Security Officers (DISO’s) uitbreiden. Het betreft incidentele lasten van 1,500 miljoen euro en 0,900 miljoen euro in respectievelijk 2021 en 2022.
Deze pagina is gebouwd op met de export van