BIRGIT
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Rotterdam |
Doel: | De coöperatie BIRGIT heeft tot doel om voor Nederlandse gemeenten te voorzien in ICT-toepassingen ten behoeve van digitale dienstverlening en bedrijfsvoering. De coöperatie richt zich hierbij op het verwerven, (door)ontwikkelen, beheren en leveren van de voorzieningen. |
Deelnemers: | Gemeente Rotterdam, Gemeente Den Haag en de Gemeente Utrecht |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm | Coöperatie U.A. |
Website: | Geen |
Gekoppeld(e) programma(s) | Niet van toepassing |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Nee | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat 2019: | 0 |
---|---|
Prognose resultaat 2020: | 0 |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Opgenomen bij de GU | - | - | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Niet van toepassing. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Ja |
Ontwikkelingen | |
Gezien de Mede VNG Samen Organiseren / Common Ground ontwikkelingen wordt samen met de andere deelnemers van BIRGIT de toegevoegde waarde en toekomstige koers verkend. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Ja |
Coöperatieve Vereniging Wigo4it U.A.
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Den Haag |
Doel: | Het ontwikkelen en verrichten van administratieve en informatietechnologische ondersteuning aan de deelnemende gemeenten op het terrein van werk, inkomen en zorg. Daardoor verbetert de dienstverlening aan de inwoners en wordt de effectiviteit en doelmatigheid van de uitvoerende organisaties van de deelnemende gemeenten vergroot. |
Deelnemers: | Gemeenten Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag |
Publieke taak: | Nee |
Juridische vorm | Vereniging coöperatief verband met uitsluiting van aansprakelijkheid |
Website: | |
Gekoppeld(e) programma(s) | Werk en Inkomen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 8.285 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | 11.218 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat 2019: | 5.483 |
---|---|
Prognose resultaat 2020: | nihil |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Opgenomen bij de GU | 3.666 | 3.506 | 3.506 | 3.506 |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
De opgenomen bedragen zijn bestemd voor het aandeel van de gemeente Utrecht in de jaarlijkse contributie aan Wigo4it. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Niet van toepassing |
Ontwikkelingen | |
Het is duidelijk geworden dat er een nieuwe marktstrategie nodig is om de ontwikkeling van onze ICT-dienstverlening anders en samen met de markt te gaan organiseren en te versnellen. Hierbij kijken we ook of de markt bepaalde producten goedkoper en/of sneller kan aanbieden. Om dit te realiseren ligt er in Utrecht een flinke transitieopgave om de ICT-dienstverlening voor de domeinen Werk, Klantinteractie en generieke ICT (verder) op te bouwen, de bijbehorende regiefunctie in te richten en de huidige ICT-dienstverlening voor deze domeinen af te bouwen bij Wigo4it. De raad wordt hier periodiek in voortgangsrapportages over geïnformeerd. Van het resultaat 2019 is 0,229 miljoen euro toegevoegd aan de egalisatiereserve wetgevingsprojecten. Het overige deel van het resultaat 2019 ter hoogte van 5,254 miljoen euro is voorlopig toegevoegd aan de algemene reserve.Wigo4it maakt een transitieplan inclusief een begroting van de meerjarige transitiekosten. Dat plan is af in het vroege najaar 2020, in ieder geval uiterlijk bij de begroting 2021 van Wigo4it. Bij de behandeling van de begroting 2021 wordt besproken hoe de transitiekosten worden gedekt, waarbij het resultaat over 2019 wordt betrokken. Reserves die dan overbodig blijken worden verrekend met de bijdrage van de steden over 2021. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Ja |
Vleuten-De Meern zelfstandig BV
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Uitvoeren van grondexploitatie. |
Deelnemers: | Gemeente Utrecht |
Publieke taak: | Nee |
Juridische vorm | Besloten Vennootschap |
Website: | Er is geen Website |
Gekoppeld(e) programma(s) | Stedelijke Ontwikkeling |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Nee | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat 2019: | 0 |
---|---|
Prognose resultaat 2020: | 0 |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Opgenomen bij de GU | - | - | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
De BV wordt in 2020 geliquideerd. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Niet van toepassing |
Ontwikkelingen | |
De BV zal naar verwachting in 2019/2020 geliquideerd worden. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Niet van toepassing |
BNG Bank NV
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Den Haag |
Doel: | De BNG Bank NV is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang en verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. Dat leidt voor de inwoners tot zo laag mogelijke kosten voor maatschappelijke voorzieningen. |
Deelnemers: | Staat der Nederlanden, Provincies, gemeenten en een Hoogheemraadschap |
Publieke taak: | Nee |
Juridische vorm | Naamloze (structuur)vennootschap |
Website: | |
Gekoppeld(e) programma(s) | Algemene middelen (dividend) |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 4.900.000 | 5.000.000 | 5.000.000 |
Vreemd vermogen | 144.800.000 | 145.000.000 | 145.000.000 |
Resultaat 2019: | 163 miljoen euro |
---|---|
Prognose resultaat 2020: | Nog niet bekend |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Opgenomen bij de GU | - | -900 | -900 | -900 |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
De bedragen zijn negatief weergegeven omdat er sprake is van dividendontvangsten. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Ja |
Ontwikkelingen | |
Zoals alle banken ondervindt BNG Bank ook de gevolgen van de voortdurend lage rente en de corona-crisis. De lage rente vermindert de mogelijkheden voor de bank om rentemarge te maken. De corona-crisis kan gevolgen hebben voor de kredietportefeuille: investeringen nemen af (minder omzet) en de risico’s uit verstrekte kredieten nemen toe, met name voor het ongeborgde deel daarvan. Zowel rente als corona zullen naar verwachting een negatieve invloed hebben op de winstgevendheid. Een lagere winst betekent dat aandeelhouders minder dividend ontvangen. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
NV REMU-houdster
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Bilthoven |
Doel: | Houden van aandelen in REMU NV. |
Deelnemers: | Provincie Utrecht, gemeente Utrecht en gemeente Amersfoort |
Publieke taak: | Nee |
Juridische vorm | Naamloze Vennootschap |
Website: | Geen |
Gekoppeld(e) programma(s) | Niet van toepassing |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Nee | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Nee | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat 2019: | 0 |
---|---|
Prognose resultaat 2020: | 0 |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Opgenomen bij de GU | - | - | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Niet van toepassing. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Nee |
Ontwikkelingen | |
Niet van toepassing. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
NV Vitens
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Zwolle |
Doel: | Maken en leveren van drinkwater voor bedrijven en inwoners in het verzorgingsgebied. |
Deelnemers: | Gemeente Utrecht is evenwel zelf niet verplicht om aandeelhouder te zijn Deelnemers: vijf provincies |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm | Naamloze Vennootschap |
Website: | |
Gekoppeld(e) programma(s) | Niet van toepassing |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Ja | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat 2019: | 13,0 miljoen euro |
---|---|
Prognose resultaat 2020: | 0 |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Opgenomen bij de GU | - | - | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Niet van toepassing. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Ja |
Ontwikkelingen | |
Niet van toepassing | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
NV Maatschappij tot Stadsherstel Utrecht
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Verwerven, restaureren en exploiteren van monumenten. De Utrechtse Maatschappij tot Stadsherstel N.V. richt zich vanaf de oprichting met name op restauratie en behoud van voor de markt incourante objecten. Voorbeelden daarvan zijn het Doelenhuis, de voormalige Brandweerkazerne Korte Minrebroederstraat, woningcomplex De Zeven Steegjes en Molen De Ster. De NV houdt belangrijke monumenten in stand, om die reden is de gemeente Utrecht sinds de oprichting van de NV in 1985 aandeelhouder. Het bezit van de NV omvat op dit moment 215 wooneenheden en 42 bedrijfs-/kantoorruimten. |
Deelnemers: | De gemeente Utrecht is sinds de oprichting 1985 aandeelhouder |
Publieke taak: | Nee |
Juridische vorm | Naamloze Vennootschap |
Website: | |
Gekoppeld(e) programma(s) | Stedelijke Ontwikkeling |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Nee | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Nee |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 13.667 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | 6.332 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat 2019: | 903 |
---|---|
Prognose resultaat 2020: | nog niet bekend |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Opgenomen bij de GU | -4 | - | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Niet van toepassing. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Ja |
Ontwikkelingen | |
Het is nog niet te overzien welke gevolgen de Coronacrisis zal hebben voor de bedrijfsvoering van de NV. Er is geen reden te verwachten dat de winstgevendheid in gevaar komt. De woningportefeuille dekt de bedrijfsvoering op zich af. De NV voert een terughoudend investeringsbeleid en heeft een vol-doende solide exploitatiebasis. In standhouden van beschermde monumenten is een publiek belang. De Utrechtse Maatschappij tot Stadsherstel N.V. richt zich vanaf de oprichting met name op restauratie en behoud van voor de markt incourante objecten. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Utrecht Vernieuwt BV
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Het als commanditaire vennoot deelnemen in commanditaire vennootschappen dan wel participeren in publiek-/private samenwerkingsverbanden met de herstructurering van de Gemeente Utrecht als doel. |
Deelnemers: | De gemeente is voor 100% aandeelhouder in Utrecht Vernieuwt B |
Publieke taak: | Nee |
Juridische vorm | Rechtspersoon (besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid) |
Website: | Geen |
Gekoppeld(e) programma(s) | Stedelijke Ontwikkeling |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Nee |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Nee |
Wettelijke verplichting | Nee | Nee |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 18 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | 99 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat 2019: | Nihil |
---|---|
Prognose resultaat 2020: | 0 |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Opgenomen bij de GU | - | - | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Niet van toepassing. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Niet van toepassing. |
Ontwikkelingen | |
Niet van toepassing. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
UW Holding BV
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Uitvoering van de taken Wet sociale werkvoorziening. UW Holding BV is een belangrijke partner bij de uitvoering van de Participatiewet. |
Deelnemers: | Gemeente Utrecht (100% aandeelhouder) |
Publieke taak: | Nee |
Juridische vorm | Besloten Vennootschap |
Website: | |
Gekoppeld(e) programma(s) | Werk en Inkomen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 960 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | 15415 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat 2019: | -403 |
---|---|
Prognose resultaat 2020: | nihil |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Opgenomen bij de GU | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 1.800 |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Het budget dat we van het Rijk ontvangen voor de uitvoering van de Wsw is niet toereikend. We verstrekken daarom jaarlijks een aanvullende bijdrage aan UW om het hierdoor ontstane structurele exploitatietekort te dekken. In de tabel zijn deze aanvullende bijdragen opgenomen. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Ja |
Ontwikkelingen | |
UW heeft eind 2019 een voortgangsrapportage over het ondernemingsplan opgesteld. Op 20 februari 2020 is hierover een technische bijeenkomst met de raad gehouden. Inhoudelijk ligt UW op keurs. De instroom vanuit de Participatiewet en Wajong, die de uitstroom uit de Wsw deels moet vervangen, blijft echter achter. Samen met UW streven we ernaar om deze instroom te verhogen. De coronamaatregelen hebben grote impact op UW. Dit uit zich vooral in een lagere productie. Voor de periode t/m mei heeft het Rijk een compensatie voor de nadelige gevolgen toegezegd. We verwachten ook voor de periode erna nog een compensatie, deze is echter nog onzeker. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Wijkontwikkelingsmaatschappij Lombok BV
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Economische ontwikkeling in de wijk Lombok stimuleren door panden te kopen, te herstellen en te verhuren of verkopen om een grotere diversiteit aan ondernemingen te bewerkstelligen. |
Deelnemers: | Gemeente Utrecht (95% aandelen), Van Rossum Makelaars, Plegt- Vos, Rabobank en B0-ex |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm | Besloten Vennootschap |
Website: | Geen |
Gekoppeld(e) programma(s) | Economie |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Nee |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 2.797 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | 2.421 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat 2019: | 63 |
---|---|
Prognose resultaat 2020: | 107 |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Opgenomen bij de GU | - | - | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Niet van toepassing. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Nee |
Ontwikkelingen | |
De WOM Lombok kan door haar eigendom van vastgoed direct sturen op de gewenste diversiteit van winkels. De gemeente kan dat met de haar ten dienste staande instrumenten niet | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
OM Beheer BV Noordwest
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Het optreden als beherend vennoot van de commanditaire vennootschap WOM Noordwest C.V. |
Deelnemers: | Mitros en Gemeente Utrecht, ieder 50% |
Publieke taak: | Nee |
Juridische vorm | Besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid |
Website: | Geen |
Gekoppeld(e) programma(s) | Economie |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Nee |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 18.720 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | 48.688 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat 2019: | 80 |
---|---|
Prognose resultaat 2020: | Niet bekend |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Opgenomen bij de GU | - | - | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Mitros en de gemeente Utrecht hebben bij de oprichting elk 0,009 miljoen euro bijgedragen aan het eigen vermogen van de BV. Mitros en de gemeente Utrecht hebben daarnaast bij de oprichting van de WOM in 2008 1,566 miljoen euro bijgedragen aan het eigen vermogen van de CV. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Niet van toepassing |
Ontwikkelingen | |
WOM Noordwest BV participeert als commanditaire vennoot in de CV Noordwest. Deze CV heeft tot doel het bevorderen van de stedelijke herstructurering in de wijk Noordwest in de gemeente Utrecht. Het speerpunt van de WOM is gericht op verbeteren van de sociaal economische ontwikkeling van de Amsterdamsestraatweg. De samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en Mitros is eind 2018 afgelopen. Begin 2019 heeft het college besloten te onderzoeken of de WOM met andere partners voortgezet kan worden. Hiervoor is de samenwerking met Mitros verlengd. In juni 2020 heeft Mitros schriftelijk kenbaar gemaakt aan de gemeente dat zij per 1 juli 2020 uittreedt uit de WOM Noordwest BV en CV. Op grond van de samenwerkingsovereenkomst mag de gemeente Utrecht de WOM voortzetten door het belang van Mitros over te nemen. De WOM zal voortgezet worden als er een concreet perspectief is op toetreding van een nieuwe samenwerkingspartner. Met een partij worden daar gesprekken over gevoerd. Hier moet voor 1 oktober 2020 duidelijkheid over zijn.Wordt het belang van Mitros niet overgenomen dan zal de WOM Noordwest worden ontbonden. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Ja |
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) Regio Utrecht
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | De ROM levert een relevante bijdrage aan de economische structuurversterking door het ondersteunen van het innovatief MKB dat door haar groei en ontwikkeling bijdraagt aan de maatschappelijke opgaven zoals verwoord binnen de thema’s van de Regionaal Economische Agenda (REA). De kerntaken van de ROM liggen op het gebied van innoveren, investeren en internationaliseren ter versterking en ondersteuning van het regionale economische ecosysteem. |
Deelnemers: | Ministerie EZK (36,36% aandelen), Provincie Utrecht (36,36% aandelen), Gemeente Utrecht (13,64% aandelen), Gemeente Amersfoort (6,82% aandelen), Gemeente Hilversum (4,55% aandelen), Universiteit Utrecht (1,14% aandelen), UMC Utrecht (1,14% aandelen) |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm | BV (opgericht in 2020) |
Website: | |
Gekoppeld(e) programma(s) | Economie & Werkgelegenheid voor Iedereen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Nee |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | Niet van toepassing | 22.010 | 22.010 |
Vreemd vermogen | Niet van toepassing | 4.851 | 4.851 |
Resultaat 2019: | Niet van toepassing |
---|---|
Prognose resultaat 2020: | Niet van toepassing |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Opgenomen bij de GU | 530 | 849 | 849 | 849 |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
In 2020 wordt de fondsbijdrage van 3 miljoen verstrekt aan de ROM. De overige 849.000 euro omvat de exploitatiebijdrage ROM en bijdrage voor Trade & Invest. In 2020 is er voor de ROM Regio Utrecht B.V. 1.364 euro gestort op het opgevraagde aandelenkapitaal | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | |
Ontwikkelingen | |
Ten aanzien van de ROM Regio Utrecht BV is in 2020 een Toezichtarrangement vastgesteld waarin wordt beschreven hoe de gemeente Utrecht het toezicht op de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) Regio Utrecht B.V. en de Regionale Samenwerkingsmaatschappij Regio Utrecht B.V. organisatorisch vorm en inhoud geeft | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Regionale Samenwerkingsmaatschappij Regio Utrecht
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | De ROM levert een relevante bijdrage aan de economische structuurversterking door het ondersteunen van het innovatief MKB dat door haar groei en ontwikkeling bijdraagt aan de maatschappelijke opgaven zoals verwoord binnen de thema’s van de Regionaal Economische Agenda (REA). De kerntaken van de ROM liggen op het gebied van innoveren, investeren en internationaliseren ter versterking en ondersteuning van het regionale economische ecosysteem. De Regionale Samenwerkingsmaatschappij Regio Utrecht BV is opgericht om in fondsen te kunnen deelnemen anders dan het ROM Participatiefonds. |
Deelnemers: | Provincie Utrecht (57% aandelen), Gemeente Utrecht (21% aandelen), Gemeente Amersfoort (11% aandelen), Gemeente Hilversum (7% aandelen), Universiteit Utrecht (2% aandelen), UMC Utrecht (2% aandelen) |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm | BV (opgericht in 2020) |
Website: | |
Gekoppeld(e) programma(s) | Economie & Werkgelegenheid voor Iedereen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Nee |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | Niet van toepassing | 1 | 1 |
Vreemd vermogen | Niet van toepassing | 15.219 | 15.219 |
Resultaat 2019: | Niet van toepassing |
---|---|
Prognose resultaat 2020: | Niet van toepassing |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Opgenomen bij de GU | - | - | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
In 2020 is er een storting op het aandelenkapitaal gedaan voor de Regionale Samenwerkingsmaatschappij Regio Utrecht van 21 euro. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | |
Ontwikkelingen | |
* In het vreemd vermogen is een saldo van 12,8 mln groot opgenomen voor het ontvangen geld van het ministerie EZK inzake te verstrekken coronakredieten aan ondernemers. Dit geld is verstrekt door EZK middels een overeenkomst verstrekt aan de entiteit Corona Overbruggingsregeling Regio Utrecht B.V. (hierna COLRU). De aandelen van COLRU worden gehouden door Regionale Samenwerkingsmaatschappij Regio Utrecht B.V. en maken daarmee uit van het geconsolideerde vreemd vermogen zoals vermeld op de voorzijde. Over deze uitgezette gelden loopt de COLRU geen risico , het volledige risico voor oninbaarheid ligt bij het ministerie van EZK. De COLRU betaalt geen rente, maar is verplicht alle ontvangsten uit hoofde van het beschikbaar stellen van coronaoverbruggingskrediet terug te storten naar het ministerie van EZK. Ten aanzien van de ROM Regio Utrecht BV is in 2020 een Toezichtarrangement vastgesteld waarin wordt beschreven hoe de gemeente Utrecht het toezicht op de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) Regio Utrecht B.V. en de Regionale Samenwerkingsmaatschappij Regio Utrecht B.V. organisatorisch vorm en inhoud geeft. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |