Onderstaand worden de reserves per programma toegelicht.
Bewoners en Bestuur
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Reserve Verkiezingen | 88 | -80 | 8 | 0 | 8 | 0 | 8 | 0 | 8 | 0 | 8 | 0 | 8 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Doel waarvoor deze reserve is ingesteld: egalisatie van kosten die met verkiezingen samenhangen. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | In de exploitatiebegroting zijn de standaard kosten voor één verkiezing begroot. In 2020 waren er geen verkiezingen en is het restant van het exploitatiebudget in de reserve gestort . |
Ruimtelijke ontwikkeling, Wonen en Erfgoed
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Stimuleringsfonds Volkshuisvesting | 12.993 | 0 | 12.993 | -12.993 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | ||||||||||||||
Rentetoerekening | Ja | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-1997 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | In 1997 is een revolverend stimuleringsfonds Volkshuisvesting ingesteld. Afhandeling van de uit dit fonds verstrekte leningen loopt via het SVn (Stichting Volkshuisvesting Nederland). Het betroffen startersleningen en laagrentende leningen ter stimulering van de woningmarkt. Deze regeling is inmiddels gestopt en de gemeente Utrecht ontvangt jaarlijks afgeloste bedragen terug. De reserve stimuleringsfonds Volkshuisvesting is ingesteld ter dekking van het risico van de verstrekte leningen (niet het volledige bedrag) en de dekking van de rentekosten. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Woonfonds | 1.479 | 120 | 1.599 | -150 | 1.449 | -150 | 1.299 | 0 | 1.299 | 0 | 1.299 | 0 | 1.299 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | ||||||||||||||
Rentetoerekening | Ja | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 19-3-2003 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Het woonfonds wordt ingezet voor bijzondere doelgroepen en initiatieven die extra woonvoorzieningen vragen en niet in het reguliere pakket zijn opgenomen. Daarnaast dient de reserve als risicoreserve voor enkele leningen. De stortingen aan dit fonds geschieden door de afwikkeling van oude volkshuisvestingsregelingen, rentevergoedingen, saldi NRF en leges. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2021 is een onttrekking begroot voor incidentele kosten voor implementatie van het stadsakkoord wonen en Stedelijke Prestatieafspraken. | |||||||||||||
Reserve Utrechts restauratiefonds (URF) | 5.981 | 47 | 6.028 | -2.800 | 3.228 | 0 | 3.228 | 0 | 3.228 | 0 | 3.228 | 0 | 3.228 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | ||||||||||||||
Rentetoerekening | Ja | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-6-2007 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Uit het Utrechts Restauratiefonds worden laagrentende leningen verstrekt ter ondersteuning van particuliere eigenaren. Het Restauratiefonds richt zich op de restauratie van gemeentelijke monumenten en beeldbepalende panden en op werkzaamheden voor energiebesparing in deze panden. De reserve is ingesteld ter dekking van het risico van de verstrekte leningen en de dekking van de rentekosten. In 2020 is het risicopercentage dat wordt gehanteerd verlaagd naar 75%. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Jaarlijks wordt bij bestedings- en dekkingsvoorstellen het saldo van de rentekosten, rentebaten uitstaande leningen en beheerkosten NRF verrekend met de reserve. | |||||||||||||
Archeologisch opgravingen | 493 | 443 | 936 | 0 | 936 | 0 | 936 | 0 | 936 | 0 | 936 | 0 | 936 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | ||||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze reserve heeft twee doelen. Een deel is bestemd ter dekking van de archeologische opgravingen. Daarnaast wordt een deel van deze reserve ingezet ten behoeve van het ontwikkelen van het cultuurcentrum Hoge Woerd, vooral ter dekking van een deel van de kapitaalslasten. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Jaarlijks worden de werkelijke lasten voor archeologische opgravingen onttrokken aan deze reserve. | |||||||||||||
Revolverend fonds woningrenovatie | 762 | 0 | 762 | -381 | 381 | 0 | 381 | 0 | 381 | 0 | 381 | 0 | 381 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | ||||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-6-2007 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Ingesteld bij de Verantwoording 2006. Geen einddatum vanwege revolverend karakter. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | geen mutaties. | |||||||||||||
Domplein 13 | 240 | 0 | 240 | -40 | 200 | -40 | 160 | -40 | 120 | -40 | 80 | -40 | 40 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2026 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-9-2016 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze reserve wordt ingezet ter dekking van de subsidiëring aan Stichting Domplein. Onder voorwaarden wordt aan de stichting een subsidie van in totaal 0,4 miljoen euro verstrekt over een periode van tien jaar, van 2016 tot en met 2026. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Jaarlijkse onttrekking van 0,040 miljoen euro ter dekking van de subsidie aan Stichting Domplein. | |||||||||||||
Reserve grondexploitatie | 15.284 | 38.154 | 53.438 | -25.642 | 27.796 | -3.257 | 24.538 | -257 | 24.281 | 743 | 25.024 | 1.193 | 26.216 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | ||||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve is ten behoeve van het opvangen van niet begrote financiële tegenvallers in grondexploitatieprojecten en ten behoeve van het afdekken van financiële risico's bij het nemen van initiatieven in de ruimtelijke ontwikkeling van de stad. De ontwikkeling van de reserve grondexploitaties wordt in het MPR toegelicht. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2021 wordt een bedrag van 5,957 miljoen euro onttrokken uit de reserve in verband met de voorfinanciering van de vergoeding aan de Jaarbeurs (3,000 miljoen euro) de jaarlijkse afdracht aan de algemene middelen (2,125 miljoen euro), promotie en acquisitie (0,080 miljoen euro) en dekking product gebiedsmanagement (0,752 miljoen euro). | |||||||||||||
Investeringsimpuls RSU | 18.648 | 5.701 | 24.349 | -5.081 | 19.268 | -5.639 | 13.630 | -4.069 | 9.560 | -5.216 | 4.344 | -4.344 | 0 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | ||||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-7-2016 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | In het verlengde van de Ruimtelijke Strategie Utrecht (RSU, 2016) is een investeringsstrategie voor gezonde verstedelijking opgesteld. De programmering van de middelen in de reserve Investeringsimpuls RSU vindt plaats volgens het bestedingskader. Het bestedingskader is vastgesteld bij het MPSO 2017 en een aangepast bestedingskader bij de besluitvorming van MPR 2020 . Ontwikkeling van de reserve Investeringsimpuls RSU wordt jaarlijks toegelicht bij de actualisatie van het MPR. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De lasten op het product Investeringsimpuls RSU bedragen in 2021 9,264 miljoen euro. In 2021 vindt er conform besluitvorming voorjaarsnota 2016 en 2018 een dotatie plaats aan deze reserve van 3,625 miljoen euro voor projecten in de binnenstad, Merwedekanaalzone en USP Rijnsweerd. | |||||||||||||
Reserve taakstelling inkoop LR | 6.643 | 6.643 | 1.266 | 7.909 | -719 | 7.190 | -719 | 6.471 | -719 | 5.752 | -719 | 5.033 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2031 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2013 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | In 2013 zijn de benodigde middelen voor de aan Leidsche Rijn opgelegde taakstelling in een bestemmingsreserve gestort. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2021 zal conform de planning over deze reserve beschikt worden ten gunste van de algemene gemeentebrede middelen (0,719 miljoen). | |||||||||||||
Ondersteunen Handhaven | 165 | 407 | 572 | -165 | 407 | 0 | 407 | 0 | 407 | 0 | 407 | 0 | 407 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 5-4-2018 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | In de raadsbrief van 5 april 2018 (kenmerkt 5234988) is de raad geïnformeerd over het revolverend principe in het kader van het handhavingsprogramma 2018. Daarbij is aangegeven dat Woonfraude kan leiden tot dwangsommen en boetes. Maar ook Handhaving in het kader van de horeca, kansspelen en seksinrichtingen, (ver)bouwen en slopen kan ook leiden tot dwangsommen en boetes. Deze geïnde dwangsommen en boetes worden via de begroting direct weer ingezet voor verdere handhavingsactiviteiten. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2018 en 2019 is een meeropbrengst van in totaal € 572.000 opgehaald aan dwangsommen en bestuurlijke boetes ten opzichte van de begroting. Deze is middels bestedings- en dekkingsvoorstel bij de Voorjaarsnota aan de reserve toegevoegd. In 2020 wordt een bedrag van € 165.000 onttrokken conform handhavingsprogramma. |
Duurzaamheid
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Reserve Energiemaatregelen Utr. Scholen | 185 | 185 | 0 | 185 | 0 | 185 | 0 | 185 | 0 | 185 | 0 | 185 | ||
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2028 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 5-7-2012 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Bij de berekening van de verwachte voordelen als gevolg van energiemaatregelen aan Utrechtse scholen in het kader van Utrechtse Energie is uitgegaan van bepaalde parameters (bijvoorbeeld verwachte toename van energiekosten). Met de schoolbesturen zijn overeenkomsten gesloten waarin hun aandeel in de investering is vastgelegd op basis van de verwachte besparingen. Als nadien zal blijken dat de verwachte besparing onvoldoende is behaald als gevolg van afwijkingen in de contractueel vastgelegde parameters, dan zijn wij als gemeente gehouden de schoolbesturen daarvoor financieel te compenseren. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Utrechtse Energie | 2.587 | 125 | 2.712 | -100 | 2.612 | -100 | 2.512 | -100 | 2.412 | -100 | 2.312 | -100 | 2.212 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 5-7-2012 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve is ingesteld om de mutaties in de uitvoering van de opgave Energietransitie op te kunnen vangen. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Jaarlijks wordt er een bedrag van 0,100 miljoen euro aan de reserve onttrokken ter dekking van de kosten voor diverse subsidieregelingen en verduurzamingsactiviteiten binnen de opgave Energietransitie | |||||||||||||
Leningen Utrechtse Energie | 5.050 | 0 | 5.050 | -1.263 | 3.787 | 0 | 3.787 | 0 | 3.787 | 0 | 3.787 | 0 | 3.787 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2038 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Ja | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 16-9-2014 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Vanuit de beschikbaar gestelde budgetten voor Utrechtse Energie is een renteloze lening van vijftien jaar verstrekt aan het Energiefonds. De bestemmingsreserve is voor de afdekking van het risico en een deel van de rentelasten. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Door de Stichting Energietransitie Utrecht (SETU) worden leningen verstrekt aan bedrijven en instellingen met energieambities. Het betreft leningen waarbij er een aanwezig risico is op het niet volledig terugbetalen. Op basis van herbeoordeling van het risico op deze leningenportefeuille in 2020, wordt de hoogte van de risicoreserve met 1,263 miljoen euro naar beneden bijgesteld tot 75% van de uitstaande lening aan de SETU. | |||||||||||||
Utrechtse energie aardgasvrije wijken | 3.428 | 1.687 | 5.115 | 0 | 5.115 | 0 | 5.115 | 0 | 5.115 | 0 | 5.115 | 0 | 5.115 | |
Aard van de reserve | Projectenreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2036 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 20-6-2019 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Utrecht wil zo snel mogelijk klimaatneutraal zijn. Dat doet de gemeente door te kiezen voor een warmtevoorziening, die duurzaam, betaalbaar en betrouwbaar is. Om geen oude gasleidingen meer te hoeven vervangen wordt er in Overvecht Noord gewerkt met duurzame alternatieven. De bestemmingsreserve is gevormd om op termijn grootschalige initiatieven te kunnen bekostigen. De reserve is gevoed vanuit de Rijksmiddelen voor de proeftuinen aardgasvrije wijken . | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Risicoreserve Bodem | 818 | 253 | 1.071 | 0 | 1.071 | 0 | 1.071 | 0 | 1.071 | 0 | 1.071 | 0 | 1.071 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2043 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 29-6-2017 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Binnen het Gebiedsplan bodem worden kosten gemaakt voor de monitoring van grondwaterverontreiniging, waarvoor budget is binnen de bodembegroting, en het treffen van maatregelen (zoals tegenbemalingen) ingeval de doelstellingen van het Gebiedsplan in gevaar zijn of dreigen te komen. Ook derden kunnen deelnemen aan het Gebiedsplan van de gemeente door middel van een bijdrageregeling. Saneringsverplichtingen van derden worden met de bijdrage overgedragen aan de gemeente. Ook de risico’s worden overgedragen aan de gemeente; door deze bijdragen te reserveren kunnen de risico’s worden gedekt. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Bereikbaarheid
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Meerjarige investeringen bereikbaarheid | 16.524 | -997 | 15.527 | -7.288 | 8.239 | -5.869 | 2.370 | -934 | 1.436 | 3.187 | 4.623 | 12.917 | 17.540 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2040 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2007 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve Meerjarige investeringen Bereikbaarheid en Luchtkwaliteit (reserve MIB) wordt ingezet voor de uitvoering van de meerjarige investeringsplannen uit het programma Bereikbaarheid en Luchtkwaliteit. Door vertraging of versnelling van projecten ontstaan er afwijkingen van het kasritme van de projecten in het Meerjaren Perspectief Ruimte (MPR). De reserve is nodig om deze fluctuaties op te vangen. Daarnaast bevat deze reserve het gemeentelijk aandeel voor de financiering van het aanvullende pakket VERDER maatregelen. De reserve wordt gevoed uit het beschikbaar gestelde jaarlijkse budget tot en met 2040. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De mutaties bestaan uit het saldo van baten en lasten op de meerjarige investeringen Bereikbaarheid. Een gedetailleerd overzicht van de projecten is opgenomen in de investeringsstaat van het programma bereikbaarheid. | |||||||||||||
Parkeerexploitatie | 4.149 | 1.589 | 5.738 | -1.493 | 4.245 | -544 | 3.701 | -338 | 3.363 | -339 | 3.024 | -339 | 2.685 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2007 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Het doel van de egalisatiereserve parkeerexploitatie is om schommelingen in bepaalde baten of lasten tussen de jaren te egaliseren. Dit kunnen verwachte en onverwachte schommelingen zijn. De reserve heeft een plafond van maximaal 15% van de parkeerbaten. Begrote onttrekkingen in een jaar zullen alleen in werkelijkheid plaatsvinden wanneer dit nodig is voor een sluitende begroting. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De begrote onttrekking aan de parkeerreserve is in 2021 0,548 miljoen euro. Deze onttrekking dient ter dekking van de begrote aanloopverliezen van de parkeergarage Croeselaan en P+R Berlijnplein en om schommelingen in de parkeerexploitatie op te vangen. | |||||||||||||
Onderhoud parkeervoorzieningen | 1.285 | 331 | 1.616 | -124 | 1.492 | -4 | 1.488 | -148 | 1.341 | -122 | 1.219 | -122 | 1.097 | |
Aard van de reserve | Onderhoudsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2001 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De onderhoudsreserve is ingesteld om de schommelingen van het meerjarig groot onderhoud aan parkeergarages, transferia en stallingsvoorzieningen op te kunnen vangen. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De mutaties van de komende jaren bestaan uit onttrekkingen aan de onderhoudsreserve vanwege fluctuaties in de onderhoudsuitgaven. Omdat we een reserve hebben hoeven de uitgaven in een jaar niet gelijk te lopen met het beschikbare budget voor een jaar. Geven we in een jaar meer uit dan onttrekken we het aan de reserve, geven we minder uit dan doteren we dat jaar meer aan de reserve. De reserve is bestemd voor het meerjaren onderhoudsplan. |
Openbare ruimte en groen
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Egalisatiefonds rioleringen | 4.009 | 1.854 | 5.863 | 0 | 5.863 | 0 | 5.863 | 0 | 5.863 | 0 | 5.863 | 0 | 5.863 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze egalisatiereserve is gevormd om al te grote schommelingen in de tarieven voor de rioolheffing op te vangen. Bij de tariefvaststelling voor het komende jaar wordt van het lopende jaar besloten om eventueel bedragen aan de reserve te onttrekken. Verder wordt bij de Verantwoording van het lopende jaar besloten om, indien nodig, eventuele overschotten te storten in de reserve en eventuele tekorten te onttrekken aan de reserve. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties begroot in 2021. | |||||||||||||
Ophaaldienst | 5.770 | -2.795 | 2.975 | -950 | 2.025 | 0 | 2.025 | 0 | 2.025 | 0 | 2.025 | 0 | 2.025 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze egalisatiereserve is gevormd om al te grote schommelingen in de tarieven voor de afvalstoffenheffing op te vangen. Bij de tariefvaststelling voor het komende jaar wordt bij de voorjaarsnota van het lopende jaar besloten om eventueel bedragen aan de reserve te onttrekken. Verder wordt bij de Verantwoording van jaar t besloten om, indien nodig, eventuele overschotten te storten in de reserve en eventuele tekorten te onttrekken aan de reserve. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties begroot in 2021. | |||||||||||||
Essentaksterfte 1002 | 3.027 | 500 | 3.527 | 0 | 3.527 | 0 | 3.527 | 0 | 3.527 | 0 | 3.527 | 0 | 3.527 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 29-6-2017 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Bij de Voorjaarsnota 2017 is de ernst van de Essentaksterfte en de gevolgen van deze ziekte inzichtelijk gemaakt. Gezien de onzekerheid over het verloop van de ziekte is toen besloten een bedrag van 5,0 miljoen euro beschikbaar te stellen en te storten in een reserve. Daarmee zijn wij naar verwachting in staat gedurende vijf jaren de noodzakelijke maatregelen uit te voeren en de gevolgen van het daadwerkelijke verloop van de ziekte in de praktijk te monitoren. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties begroot in 2021. | |||||||||||||
Meerjaren Groen programma | 100 | 963 | 1.063 | 0 | 1.063 | 0 | 1.063 | 0 | 1.063 | 0 | 1.063 | 0 | 1.063 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2030 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 20-6-2019 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Binnen het Meerjaren Groen Programma wordt gewerkt met een jaar budget, terwijl hierbij projecten voorkomen die een meerjarige uitvoer hebben. Hierdoor kunnen binnen de jaarschijf verschillen ontstaan, waarbij de besteding van de budgetten wel al is verplicht. Deze reserve kan deze verschillen opvangen. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties begroot in 2021. | |||||||||||||
Reserve Grondbank | 813 | 813 | 813 | 0 | 813 | 0 | 813 | 0 | 813 | 0 | 813 | |||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 16-7-2020 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De Grondbank voert een kostendekkende exploitatie. Met deze reserve worden de kosten gedekt die binnen de exploitatie niet kunnen worden opgevangen, zoals het risico van ernstig vervuilde grond of zwaardere milieueisen. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties begroot in 2021. | |||||||||||||
Economie & Werkgelegenheid voor Iedereen
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Cofinanciering Pieken | 258 | 258 | -112 | 146 | 0 | 146 | 0 | 146 | 0 | 146 | 0 | 146 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | ||||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Met de cofinanciering bij de (rijks)subsidieregeling Pieken in de Delta worden economische innovatieprojecten ondersteund die de innovatieve concurrentiekracht van Utrecht versterken. De reserve wordt vanaf 2015 aangewend voor de uitvoering van de Economische Agenda Utrecht. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | geen mutaties begroot | |||||||||||||
Toeristische stadspromotie | 286 | 286 | 0 | 286 | 0 | 286 | 0 | 286 | 0 | 286 | 0 | 286 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | ||||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | In 2003 is de bestemmingsreserve toeristenbelasting ingesteld voor onbepaalde tijd. De reserve is gekoppeld aan de inkomsten toeristenbelasting met als doel een buffer op te bouwen voor | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2020 is geen toevoeging of onttrekking begroot | |||||||||||||
Lokaal Economisch Fonds (LEF) | 130 | 130 | -130 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2020 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 30-6-2015 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Met de gelden van het Lokaal Economisch Fonds werden subsidies verstrekt voor nieuwe werkgelegenheid, leerwerk- en stageplaatsen in Utrecht. Er was in totaal 8 miljoen euro beschikbaar tot en met 2018. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | geen mutaties. | |||||||||||||
Werk en Inkomen
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Re-integratiefonds werk en inkomen | 903 | 0 | 903 | 0 | 903 | 0 | 903 | 0 | 903 | 0 | 903 | 0 | 903 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 16-7-2020 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Het reintegratie fonds is bedoeld om samenwerking met onder andere uitzendbureaus en sociaal ondernemers bij het aan het werk helpen van mensen uit de bijstand te financieren. Voorwaarde voor dekking uit reintegratie fonds is dat de samenwerking leidt tot aantoonbare besparing op de uitkeringslasten. Bij de resultaatbestemming 2013 is 5 miljoen euro in de nieuw gevormde reserve gestort. De storting vloeiende voort uit besluitvorming rond de Kadernota Participatie en inkomen en de Uitwerkingsnota Werken aan werk. De reserve is voor het eerst zichtbaar in de Programmabegroting 2014. De oorspronkelijke spelregel was dat per jaar maximaal 1,5 miljoen euro vanuit het fonds mag worden ingezet. Bij de Tweede Bestuursrapportage 2015 zijn de spelregels aangepast zodat er meer flexibiliteit ontstaat bij het inzetten van middelen uit het reintegratie Fonds. Hierdoor wordt het mogelijk meerjarige verplichtingen aan te gaan tot het maximaal beschikbare bedrag. Het maximum van de reserve is 5 miljoen euro. Als gevolg van het BUIG-tekort sinds 2015 revolveert de reserve in werkelijkheid niet. In de overgenomen motie “M454/2019 laat revolverende fondsen echt werken” (bij raadsvoorstel Nota reserves; 5 december 2019) wordt daarom opgeroepen om de doelstelling en werking aan te scherpen. Zolang sprake is van een BUIG tekort kan op basis van de financiële spelregels niet in de reserve gestort worden. Het inboeken van de voordelen op de bijstandsverstrekking zou dan immers tot een toename van het tekort leiden. Het wijzigen van de voedingsspelregels kan hier geen verandering in brengen. Omdat de naam van de reserve tot op heden niet aansluit op de werkelijkheid wordt in het raadsvoorstel bij deze Jaarstukken 2019 voorgesteld om de naam van de reserve te wijzigen in “Re-integratiefonds Werk en Inkomen”. Voeding, maximum, looptijd en doelstelling van de reserve veranderen verder niet. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutatie. | |||||||||||||
Revolverend Fonds Jongeren schulden | 556 | 0 | 556 | 0 | 556 | 0 | 556 | 0 | 556 | 0 | 556 | 0 | 556 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 2-8-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 30-6-2016 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Bij de Voorjaarsnota 2016 is amendement 28 ‘fonds met jongeren met problematische schulden’ aangenomen. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutatie. | |||||||||||||
Werk en inkomen | 796 | 0 | 796 | 0 | 796 | 0 | 796 | 0 | 796 | 0 | 796 | 0 | 796 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 27-6-2013 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Bij de resultaatbestemming 2012 is deze reserve gevormd. De reserve komt voor het eerst voor in de Programmabegroting 2013. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutatie. | |||||||||||||
Onderwijs
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Masterplan primair onderwijs | 277 | 0 | 277 | 0 | 277 | 0 | 277 | 0 | 277 | 0 | 277 | 0 | 277 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | In te zetten ter dekking voor de laatste fase van langlopende huisvestingsknelpunten en projecten MPOHV | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen verwachte mutaties. | |||||||||||||
Huisvestingsprogramma | 3.325 | 0 | 3.325 | 0 | 3.325 | 0 | 3.325 | 0 | 3.325 | 0 | 3.325 | 0 | 3.325 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Voor de uitvoering van de huisvestingsprogramma’s onderwijs van eerdere jaren. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Bij de 3e begrotingswijziging 2020 wordt in het budget een storting opgenomen in de reserve huisvestingsprogramma. Dit naar aanleiding van de verwachting dat het huisvestingsprogramma 2020 in boekjaar 2020 niet volledig wordt uitgenut. Aangezien het gaat om beschikte bedragen aan schoolbesturen, worden deze uitgaven in de komende jaren alsnog verwacht. | |||||||||||||
Piekopvang onderwijs LR | 716 | 0 | 716 | 0 | 716 | 0 | 716 | 0 | 716 | 0 | 716 | 0 | 716 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reservering wordt ingezet voor de Piekopvang in Leidsche Rijn. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen verwachte mutaties. | |||||||||||||
Meerjaren Perspectief Onderwijs Huisvesting | 9.378 | 6.898 | 16.276 | 0 | 16.276 | 0 | 16.276 | 0 | 16.276 | 0 | 16.276 | 0 | 16.276 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De uitvoering van het Meerjarenperspectief Onderwijshuisvesting. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Naar verwachting wordt het beschikbare exploitatiebudget in 2020 overschreden (toelichting op de overschrijding is opgenomen in de 2e bestuursrapportage). Bij de 3e begrotingswijziging 2020 wordt in het budget een onttrekking opgenomen uit de reserve MPOHV. | |||||||||||||
Onderhoud en kapitaallasten Buitenschoolse opvang (BSO) | 1.980 | 0 | 1.980 | 0 | 1.980 | 0 | 1.980 | 0 | 1.980 | 0 | 1.980 | 0 | 1.980 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reservering is bestemd voor het onderhoud en de kapitaallasten van de gedane investeringen BSO. Op diverse plekken in de stad wordt BSO gerealiseerd in schoolgebouwen. Het schoolbestuur ontvangt een huurbedrag van de BSO instelling, en draagt deze af aan de gemeente ter compensatie van de kosten die de gemeente heeft. Enerzijds gaat dit om een onderhoudsvergoeding. Deze bijdrage zal gereserveerd worden voor het onderhoud dat in de toekomst aan het betreffende lokaal uitgevoerd zal moeten worden. Anderzijds kan het gaan om een vergoeding ter compensatie van investeringen die de gemeente mogelijk doet voordat de BSO haar intrek neemt. Er worden marktconforme huren gevraagd. Uitgangspunt is dat de gemeente binnen de looptijd van het huurcontract met de BSO haar lasten van de investering terugverdient. Er ontstaat dan een verschil in huurontvangst en werkelijke kapitaallast. Dit verschil wordt in de reserve opgenomen en dient ter dekking van de gemeentelijke kapitaallasten van de betreffende investering na afloop van of bij voortijdige beëindiging van het huurcontract. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen verwachte mutaties. | |||||||||||||
Nieuwbouw Centrale Bibliotheek | 225 | 0 | 225 | 0 | 225 | 0 | 225 | 0 | 225 | 0 | 225 | 0 | 225 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 2-6-2014 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Betreft het restant van het (incidentele) investeringsbudget van Herontwikkeling postkantoor Neude. De gemeente heeft in het toenmalige coalitieakkoord besloten in totaliteit 6,1 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de verhuizing van de Centrale Bibliotheek naar het oude postkantoor Neude. In 2017 is reeds een deel van deze middelen beschikbaar gesteld. Het betreft: Het bedrag dat in 2017 is verleend bestaat uit 1,154 miljoen euro uit de reserve voor incidentele kosten en investeringen Neude en 0,750 miljoen euro incidentele kosten en investeringen voor het Neude. In 2019 heeft de Centrale Bibliotheek het verzoek gedaan het restant van de middelen beschikbaar te stellen, zijnde 4,296 miljoen euro. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Het restant bedrag is beschikbaar voor de afronding van de verbouwing. Er is afgesproken met de Bibliotheek dat zij de verbouwing afronden, en als ze aantonen dat er subsidiabele kosten gemaakt zijn, die worden toegekend tot de reserve nihil is. | |||||||||||||
Ondersteuning op maat
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Transformatie en decentralisatie Beschermd Wonen/Maatschappelijke Opvang | 1.655 | 1.986 | 3.641 | 0 | 3.641 | 0 | 3.641 | 0 | 3.641 | 0 | 3.641 | 0 | 3.641 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 7-7-2020 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve heeft als doel om de transformatie en decentralisatie van beschermd wonen en maatschappelijke opvang in de hele U16 regio mogelijk te maken. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Bij de resultaatbestemming 2019 is er 1,986 miljoen euro toegevoegd aan de reserve voor de transformatie en decentralisatie van Beschermd wonen en Maatschappelijke opvang. |
Veiligheid
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Projecten cameratoezicht | 173 | 0 | 173 | 0 | 173 | 0 | 173 | 0 | 173 | 0 | 173 | 0 | 173 | |
Aard van de reserve | Projectenreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze reserve is bestemd voor projecten op het gebied van cameratoezicht. In verband met werkzaamheden in het Stationsgebied moeten kabels en camera's tijdelijk worden verplaatst, en op een termijn van drie tot vijf jaar weer teruggeplaatst. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De inzet van de reserve wordt lopende het jaar bepaald. | |||||||||||||
Cultuur
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Utrechtse Cultuurlening | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 15-5-2014 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Wij hebben 0,100 euro gereserveerd om het financieel risico af te dekken van de Utrechtse Cultuurlening dat onder beheer is geplaatst van Cultuur & ondernemen (raadsbesluit 14.010565). | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | n.v.t. | |||||||||||||
Fonds Broedplaatsen | 503 | 0 | 503 | 2 | 505 | 2 | 507 | 2 | 509 | 2 | 511 | 2 | 513 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 3-4-2014 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Wij hebben 0,503 euro gereserveerd om het financieel risico af te dekken van het borgstellingsfonds Creatieve Broedplaatsen dat onder beheer is geplaatst van de Triodos bank (raadsbesluit 14.002504). | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Jaarlijks wordt er 0,002 miljoen euro aan garantieprovisie verwacht die in overeenstemming met de samenwerkingsovereenkomst tussen de Gemeente Utrecht en de Triodosbank zal terugvloeien in het Fonds. | |||||||||||||
Samenleven en Sport
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Grasmat Zoudenbalch | 745 | 0 | 745 | 48 | 793 | 48 | 841 | 48 | 890 | 48 | 938 | 48 | 987 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2020 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 4-7-2002 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | FC Utrecht betaalt een commerciële huurprijs voor de velden op het trainingscomplex Zoudenbalch. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De reserve wordt in 2020 omgezet naar een voorziening. Het project voor de vervangingsinvesteringen in de toplaag van de velden is inmiddels gestart. Na afronding van het project worden de kosten van het project aan de voorziening onttrokken |
Utrechts Vastgoed
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Vastgoedbeheer | 3.637 | 74 | 3.711 | -4 | 3.707 | -895 | 2.812 | 0 | 2.812 | 0 | 2.812 | 0 | 2.812 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 9-7-2019 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve dient om het jaarlijkse resultaat op de vastgoedportefeuille te egaliseren. De exploitatie per perceel is over de levensduur sluitend, maar er blijven faseringsverschillen per jaar. Vooral bij nieuw gebouwde accommodaties is er in het begin een tekort doordat de jaarlijkse huurstijging pas na een aantal jaren groot genoeg is om de (gelijk blijvende) kapitaallasten te dekken. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2021 wordt 0,895 miljoen euro aan de reserve onttrokken. Dit bedrag bestaat uit 0,400 miljoen euro onttrekking om het verwachte programmaresultaat te egaliseren bij het invoeren van de pandenbegroting en 0,495 miljoen euro om de begroting van de onderhoudskosten te egaliseren. | |||||||||||||
Energieneutraal Kernvastgoed | 390 | 0 | 390 | 0 | 390 | 0 | 390 | 0 | 390 | 0 | 390 | 0 | 390 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 11-7-2019 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De bestemmingsreserve ten behoeve van ‘volledig duurzaam gemeentelijk vastgoed in 2040’ dient om toekomstige besparingen en nog niet bestede middelen voor de onrendabele top te reserveren voor toekomstige projecten. Hiermee blijft de raad budgetrecht houden over de middelen volledig duurzaam gemeentelijk vastgoed in 2040 en zijn deze middelen geoormerkt voor CO2 reductie bij het Utrechtse kernvastgoed. Het is van belang dat de bestemming van de middelen ongewijzigd blijft, omdat zonder deze middelen de onrendabele top van investeringen en onrendabele kapitaalslasten niet gedekt kunnen worden. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De jaarlijkse mutatie van de reserve is afhankelijk van het benodigde budget voor de investeringsprojecten in een bepaald jaar. De mutatie wordt begroot zodra de investeringsprojecten administratief gereed gemeld worden. | |||||||||||||
reserve Stadskantoor | ||||||||||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Bij de kredietaanvraag voor de aankoop van het Stadskantoor is afgesproken om een voorziening op te bouwen ter dekking van onderhoudskosten. Om aan de BBV regelgeving te voldoen wordt deze voorziening omgezet in de reserve Stadskantoor. De reserve wordt in de eerste jaren gebruikt voor het onderhoud. Aan het einde van de looptijd loopt de reserve op ten behoeve van het op prijspeil krijgen van kapitaallastenbudget voor vervangingsinvestering. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Bij de derde begrotingswijziging 2020 zal de voorziening onderhoud Stadskantoor omgezet worden naar de reserve Stadskantoor. Het saldo en de geplande mutaties worden dan overgenomen. | |||||||||||||
Calamiteiten Utrechts Vastgoed | ||||||||||||||
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | In de kostprijsdekkende huurberekening zit een opslag van 0,70% om kosten die voortkomen uit calamiteiten mee te kunnen dekken. Deze bedragen worden echter niet gereserveerd en landen daarmee in het begrote positief saldo van programma Utrechts Vastgoed. Door de reservering voor calamiteiten te begroten en aan het eind van het jaar de aan calamiteiten gerelateerde kosten hierop af te boeken zal de begroting beter aansluiten op de werkelijke kosten. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Deze reserve wordt gelijktijdig met het vaststellen van de programmabegroting 2021 ingesteld. Jaarlijks wordt vanuit de huuropbrengsten 315.000 euro gestort in de reserve. Aan het eind van het jaar wordt bekeken hoeveel hieruit onttrokken dient te worden. | |||||||||||||
Leegstand Utrechts Vastgoed | ||||||||||||||
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Een vastgoedportefeuille heeft altijd te maken met leegstand. Een zekere mate van leegstand is noodzakelijk om de flexibiliteit te hebben om snel huisvesting mogelijk te maken. Binnen de huurberekening wordt een percentage van gemiddeld 3,85% aangehouden om de leegstandskosten af te dekken. Deze bedragen worden echter niet gereserveerd en landen daarmee in het begrote positieve saldo van het programma Utrechts Vastgoed. We hebben in werkelijkheid echter wel te maken met leegstand en de afgelopen jaren zien we daarom nadelen bij de verantwoording op het programma Utrechts Vastgoed. Door de reservering te begroten en aan het eind van het jaar de aan leegstand gerelateerde kosten hierop af te boeken zal de begroting beter aansluiten op de werkelijke kosten. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Deze reserve wordt gelijktijdig met het vaststellen van de programmabegroting 2021 ingesteld. Jaarlijks wordt vanuit de huuropbrengsten 1,7 miljoen euro gestort in de reserve. Aan het eind van het jaar wordt bepaald hoeveel onttrokken dient te worden. | |||||||||||||
Algemene middelen
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Budgetstructuur Leidsche Rijn | 9.927 | -2.643 | 7.284 | 0 | 7.284 | 0 | 7.284 | 0 | 7.284 | 0 | 7.284 | 0 | 7.284 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2030 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-9-1997 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze reserve is ingesteld in 1997 en is bestemd voor het opvangen van frictiekosten bij de realisatie van voorzieningen in Leidsche Rijn. Dit betreft vooral de kosten van tijdelijke voorzieningen, eerste inrichting van scholen en het verevenen van tijdelijke tekorten op de stelpost Budgetstructuur Leidsche Rijn. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Het nadelig verschil 2019 ad - 2,643 miljoen is in 2020 via een dekking en bestedingsvoorstel ten laste van de reserve gebracht: Totaal - 2.643 | |||||||||||||
Decentralisatie Sociaal Domein | 1.120 | -325 | 795 | 0 | 795 | 0 | 795 | 0 | 795 | 0 | 795 | 0 | 795 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2020 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-7-2014 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve Decentralisaties sociaal domein is in 2014 ingesteld. Aanvankelijk diende hij ter financiële dekking van de risico's voor de in- en uitvoering van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. Bij de Voorjaarsnota 2016 is de benodigde omvang vastgesteld op 18 miljoen euro; 13 miljoen euro ter afdekking van de berekende risico’s en 5 miljoen euro voor innovatie. Bij voorjaarsnota 2017 zijn de risico's volgens de principes van risicomanagement gewaardeerd en gedekt via de algemene risicoreserve. Daardoor kon van de gereserveerde middelen 13 miljoen euro uit de reserve Decentralisatie Sociaal Domein vrij vallen. De resterende 5,120 miljoen euro bleef gereserveerd voor innovatie. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De begin stand van reserve decentralisatie sociaal domein was in 2019 1,120 miljoen euro. Hiervan is ter dekking van de lasten in 2019 voor de begeleiding van statushouders 0,258 miljoen euro ingezet. Deze zijn bij de resultaatbestemming 2019 onttrokken aan deze reserve Tevens is er conform raadsbesluit 2017-56 binnen deze reserve een bedrag beschikbaar gesteld voor onconventionele maatwerkoplossingen (OMO-fonds) In 2019 zijn er voor deze maatwerk oplossingen 0,067 miljoen euro aan kosten gemaakt, deze zijn bij de resultaatbestemming 2019 onttrokken aan deze reserve. | |||||||||||||
Bestemmingsreserve maatregelenpaketten | 0 | 0 | 0 | 37.720 | 37.720 | -19.485 | 18.235 | -18.235 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2022 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De bestemmingsreserve Maatregelpakketten is gevormd ter dekking van de kosten van interventies en investeringen die we de komende jaren doen om Utrecht en haar inwoners zo goed mogelijke uit de Coronacrisis te laten komen. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geraamde kosten zijn ongeveer 37 miljoen euro en zullen de komende twee jaar worden besteed. | |||||||||||||
Overhead
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Europese subsidies | 2.099 | -41 | 2.058 | 0 | 2.058 | 0 | 2.058 | 0 | 2.058 | 0 | 2.058 | 0 | 2.058 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2024 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-7-2006 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve Europese subsidies fungeert vooral als risicovoorziening voor Kansen voor West. Om de subsidiemiddelen optimaal te kunnen inzetten, programmeren we 10% extra bovenop de voor de stad beschikbare inspanningsplafonds. Het financiële risico dat uit deze overcommittering voortvloeit, is ook gedekt via de risicoreserve Europese subsidies. In cijfers uitgedrukt, gaat het om € 6.469.988,- plus € 7.763.985,- bedraagt € 14.233.973,- voor de stad beschikbaar budget. Dit impliceert een benodigde risicoreserve van ruim 1,4 miljoen Euro. Ook de bijdrage van de gemeente Utrecht aan het Kansen voor West programma als geheel, wordt gedekt uit de reserve. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Er zal nog één jaarlijkse termijnen à € 114.903,- ten laste worden gebracht van deze reserve. Een deel hiervan komt terug als bijdrage voor de inzet van het programmabureau. Maar dit eindigt na 2020. Bovendien zijn de werkelijke uitvoeringskosten hoger, waardoor er al vanaf medio 2020 sprake is van uitputting van het beschikbare uitvoeringsbudget voor Technische Bijstand. Daardoor zijn er minder inkomsten terwijl werkzaamheden wel uitgevoerd moeten worden: het programma brengt tot medio 2024 uitvoeringswerkzaamheden voor het programmabureau. Ook is het niet ondenkbaar dat door de Kansen voor West partners, net als bij Kansen voor West1, een extra bijdrage wordt gevraagd voor de totale programmakosten. De vergaande controleverplichtingen en gewijzigde regelgeving (bijv AVG) en complexiteit van projecten vragen veel van de beschikbare capaciteit. Mogelijk zijn er vanaf medio 2021 of 2022 weer nieuwe Europese middelen beschikbaar voor de uitvoering van een nieuw EFRO programma, maar nog niets is zeker over de hoogte van dit bedrag en per wanneer dit beschikbaar komt. In het uiterste geval komt er zelfs geen uitvoeringsgeld meer voor het programmabureau beschikbaar. Dit is volledig afhankelijk van keuzes over inzet van EU middelen die de komende jaren worden gemaakt en waar we geen volledige invloed op hebben. In de tussentijd gaan onze werkzaamheden door, we hebben ons aan uitvoering van het programma gecommitteerd via een Convenant. In het uiterste geval kan het gaan om 5 jaar à zo’n € 80.000,- per jaar, maakt € 400.000,-. Eenzelfde principe geldt ook voor andere grote EU projecten. Primair zijn uitvoeringsrisico’s belegd bij de betreffende vakafdelingen en is er in de begrotingen of subsidieregelingen een mogelijkheid om extra kosten op te vangen, maar bijvoorbeeld wanneer projecten langer doorlopen of juist extra spinoff genereren bijvoorbeeld door (bij de Europese Commissie) in de spotlights staan, brengt dit extra werk met zich mee, wat niet geheel gedekt is via bestaande begrotingen. | |||||||||||||
ICT Investeringsprogramma | 1.882 | -212 | 1.670 | 0 | 1.670 | 0 | 1.670 | 0 | 1.670 | 0 | 1.670 | 0 | 1.670 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2029 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-6-2006 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De inschatting is dat het huidige, beschikbare saldo van de ICT-reserve à 1,8 miljoen euro per 1-1-2020 besteed zal zijn aan de lopende programma's binnen de IPM-kolom. Er is bij de Voorjaarnota 2019 een aanvraag gedaan voor een aantal meerjarige programma’s IPM. Indien deze wordt toegekend is de verwachting dat een deel van de toegekende middelen niet in 2019 besteed kunnen worden en in de reserve zullen vloeien voor aanwending in 2020. De hoogte hiervan is nog niet te bepalen. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De stand van de reserve per 1-1-2021 is mogelijk onderworpen aan een wijziging. De totale omvang van deze reserve is verplicht op verschillende onderwerpen in 2020. Na uitputting is een dotatie aanneembaar om de -door het coronavirus- vertraagde programma’s in 2021 te kunnen financieren. |
Algemene Reserves
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Algemene Reserve | 57.750 | 0 | 57.750 | -10.000 | 47.750 | 0 | 47.750 | 0 | 47.750 | 0 | 47.750 | 0 | 47.750 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2999 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-1900 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De algemene reserve maakt deel uit van de beschikbare weerstandscapaciteit en is de uiterste buffer voor het opvangen van de financiële gevolgen van optredende risico's. De noodzakelijke hoogte van de algemene reserve wordt jaarlijks bepaald op basis van de geactualiseerde risicoberekening. Voor een uitgebreide toelichting hierop wordt verwezen naar de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in programmabegroting en jaarstukken. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Met de afloop van de grondexploitatie Stationsgebied fase 1 verminderen ook de risico’s voor de gemeente. | |||||||||||||
Algemene dekkingsreserve | 69.607 | 14.974 | 84.581 | -49.363 | 35.217 | -42.133 | -6.915 | -14.163 | -21.079 | -2.097 | -23.176 | -224 | -23.400 | |
Aard van de reserve | Algemene reserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2999 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De algemene dekkingsreserve wordt gebruikt voor concernbrede reserveringen; onder andere van incidentele baten uit erfpachtconversies en resultaten uit de verkoop van gemeentelijk eigendom. Daarnaast wordt de algemene dekkingsreserve gebruikt voor egalisatie tussen de jaren van de meerjarenraming. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Voor het verloop van de algemene dekkingsreserve wordt verwezen naar de toevoegingen en onttrekkingen van reserves binnen het programma Algemene Middelen. Het verloop wordt hoofdzakelijk bepaald |
Reserves ten bate van vaste activa
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Vaste Activareserve | 301.997 | 12.474 | 314.471 | -20.967 | 293.504 | -2.671 | 290.833 | -2.458 | 288.375 | -3.484 | 284.891 | -6.443 | 278.448 | |
Aard van de reserve | Kapitaallastenreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2999 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Ja | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-1999 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Als een actief wordt gefinancierd met een incidentele interne bijdrage, wordt deze bijdrage in de vaste activareserve gestort. Instelling van een activareserve of toevoegingen daaraan vinden plaats op basis van een raadsbesluit bij de vaststelling of een wijziging van de begroting. Aan de reserve wordt vervolgens jaarlijks onttrokken om de bijbehorende afschrijvingslast te dekken. Kapitaallasten bestaan uit rente en afschrijving. De rentevergoeding op deze reserve wordt ingezet om de rentelast te dekken. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De onttrekkingen gaan gelijk op aan de afschrijvingen van gekoppelde activa. | |||||||||||||
Overzicht structurele onttrekkingen en stortingen in de reserves
Overzicht structurele onttrekkingen en stortingen in de reserves
Omschrijving | Onttrekking 2021 | Storting 2021 | Onttrekking 2022 | Storting 2022 | Onttrekking 2023 | Storting 2023 | Onttrekking 2024 | Storting 2024 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vaste Activareserve | 10.432 | 0 | 9.486 | 0 | 7.955 | 0 | 7.502 | 0 | ||||
Totaal | 10.432 | 0 | 9.486 | 0 | 7.955 | 0 | 7.502 | 0 |
In bovenstaande tabel zijn de structureel begrote onttrekkingen en stortingen in de reserves weergegeven, conform artikel 19, 23 en 28 van het BBV